آغاز پیدایش جهان در تفسیر آیات و آخرین یافته‌ های کیهان‌ شناسی

نویسنده
تاریخ انتشار
۱۷ دی ۱۳۹۶
تعداد بازدید
945 بازدید
رایگان

آغاز پیدایش جهان در تفسیر آیات و آخرین یافته‌ های کیهان‌ شناسی

 

نویسندگان: محمود کریمی؛ سید مهران موسوی

 

نوع مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده

در آیات متعددی از قرآن کریم به مسئله آغاز آفرینش جهان اشاره و در آن به مسائلی مانند چیستی و چگونگی جهان قبل از آفرینش، مواد اولیه سازنده هستی و توسیع یا گسترش آسمان‌ها پرداخته شده است. با ظهور نظریه‌های جدید در علوم تجربی، منکران اسلام در صدد مخالف نشان‌دادن برخی علوم تجربی با مسائل مطرح شده در قرآن برآمده‌اند تا در وحیانی بودن قرآن تردید کنند، از این‌رو شناخت و تبیین دقیق دیدگاه قرآن در باره چگونگی آغاز آفرینش جهان دارای اهمیت است تا روشن گردد مطالب قرآن با عقل و علوم قطعی تجربی در تضاد نیست، بلکه در موارد بسیاری با آخرین یافته‌های کیهان‌ شناسی، هماهنگی وصف‌ناپذیر دارد و چه بسا بتوان در مواردی دیدگاه قرآن را در کنار سایر نظریه‌های مطرح علمی به‌عنوان نظریه مستقل و ممتاز مطرح نمود.

مقاله پیش‌رو ضمن بیان آخرین یافته‌های کیهان‌شناسی پیرامون منشأ جهان، به بررسی مهم‌ترین اقوال مفسران و اندیشمندان در باره آیات مربوط در این زمینه پرداخته و پس از بیان دیدگاه مختار، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن را با نظریه انفجار بزرگ بیان نموده است.

واژگان کلیدی: آیات علمی، آیات آفرینش، پیدایش جهان، انفجار بزرگ.

موضوعات محوری مقاله: هستی قبل از آفرینش, آغاز پیدایش جهان, آفرینش از عدم, ازلی نبودن ماده در قرآن و رتق و فتق آسمان و زمین, مواد تشکیل دهنده هستی, مواد اولیه آفرینش جهان در قرآن, انسباط عالم

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.