فایل WORD: بررسی مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت با رویکرد انتقادی نسبت به تفسیرهای متون مقدس در دوره میانه


فایل WORD: بررسی مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت با رویکرد انتقادی نسبت به تفسیرهای متون مقدس در دوره میانه-در حال بارگذاری
۲ خرداد ۱۳۹۸
WORD
400 KB
20 صفحه
47 بازدید
۱۰۰۰۰ تومان
خرید

بررسی مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت با رویکرد انتقادی نسبت به تفسیرهای متون مقدس در دوره میانه ؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۷؛ تعداد صفحات: ۲۰؛ فرمت: فایل WORD [قابل ویرایش] ؛ معارف نت | پایگاه دانلود مقالات علوم قرآن و حدیث

 .

عنوان کامل: بررسی مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت با رویکرد انتقادی نسبت به تفسیرهای متون مقدس در دوره میانه

 .

مشخصات مقاله بررسی مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت:

عنوان مجله: رهیافت‌هایی در علوم قرآن و حدیث؛ رده مجله: مجلات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۷؛ تعداد صفحات: ۲۰؛ نویسندگان: سید محسن آل سیدغفور؛ مهدی چلوی. فرمت فایل: WORD ؛ موضوع محوری مقاله: مبانی اصالت صلح در قرآن و روایات

 .

چکیده

بسیاری از اندیشمندان و اسلام شناسان غربی، هنگام بررسی دین اسلام و شخصیت تاریخی پیامبر (ص)، به این نتیجه رسیده‌اند که دین اسلام و پیامبر (ص) رسالت خود را از راه جنگ و ابزار خشونت پیش برده و اهداف خود را از طریق شمشیر پیگیری کرده است.

اما باید گفت این نوع برداشت از سیره روابط خارجی پیامبر (ص) بیشتر بازتابی از اجتهادات و تفاسیر دانشمندان دوره میانه اسلامی است تا رفتار و گفتار سیاسی پیامبر (ص).

مفسران در این تفاسیر به صورت ناخودآگاه اقتضائات زمانی – مکانی عصر خود را به متون مقدس عرضه داشته‌اند که در برخی موارد کژتابی در فهم مراد واقعی متون پدید آمده است.

تفسیرها و اجتهادات افزون بر تاثیرپذیری از تنگناهای تاریخی پیش روی فهم مفسران، تابعی از خواسته‌های سیاسی خلفا و فرمانروایان دوره میانه اسلامی نیز بوده‌اند، چرا که در مقطع زمانی کوتاهی پس از وفات پیامبر (ص) گرایش به کشورگشایی و فتح سرزمین‌های دیگر نیازمند دستاویزهای نظری و درون متنی از کتاب و سنت بود.

برای برآورده شدن این نیاز سیاسی، نظریه‌ پردازان وابسته به دستگاه خلافت، حسب مورد به جعل رویات و اخباری در زمینه جهاد ابتدایی مبادرت کرده‌اند، همچنین در این راستا با نگاه گزینشی به قرآن، آیات صلح و مدارا که در تباین با روحیه کشورگشایی بود را با اهرم نسخ از میان برداشتند.

واژگان کلیدی: جهاد ابتدایی ؛ جهاد دفاعی ؛ صلح ؛ مبانی اصالت صلح ؛ هر مونتیک، سنت نبوی ؛ نسخ

 .

واژگان و اصطلاحات پرتکرار مقاله: صلح ؛ اصالت صلح ؛ مبانی صلح ؛ جهاد ؛ جنگ ؛ جنگ طلبی ؛ صلح طلبی ؛ خشونت

 .

فهرست مطالب مقاله:

مقدمه

عصر مدرن، سرآغازی بر چالش تمدنی و تلاش برای بازبینی و خود انتقادی

جعل روایات و احادیث در زمینه جواز جنگ طلبی

نسخ آیات اصالت صلح و جواز جنگ طلبی

قرآن و اصالت صلح

آیات مقیده وجوب جهاد

اهم قیود وارده در این آیات

آیات مطلقه دلالت کننده بر جهاد

فهم ظاهری آیات

تجزیه و تحلیل آیات دلالت کننده بر جهاد

سنت پیامبر (ص) و اصالت صلح

نتیجه گیری

منابع

.

قسمتی از متن مقدمه:

دانستن این موضوع که در روابط خارجی اسلام اصالت با صلح است یا با جنگ، از اهمیت بالایی برخوردار است. روشن شدن رویکرد اسلام در این باره نقش به سزایی در ترمیم و بهبود چهره اسلام و مسلمانان در افکار عمومی جهانی خواهد داشت، چرا که چهره کنونی اسلام که در مجامع جهانی منعکس گردیده، متأثر از میراث دوره میانه اسلامی است و در این میراث چهره ای خشن و جنگ طلب از اسلام به نمایش در آمده است.

برای فهم بهتر موضوع بهتر است گذری کوتاه به نظریات دو تن از اندیشمندان غربی که معتقد به جنگ طلب بودن اسلام هستند، بیندازیم و در پی آن پس از یافتن روش شناسی مناسب، نقدهای محتوایی بر این نظرات خواهد آمد:

ماکس وبر: وبر که از نظر جامعه شناسی به موضوع می نگرد، معتقد است که حاملان نخستین اسلام، گروهی جنگاور بوده اند که روحیه خشونت طلبی و جنگ افروزی خود را وارد اسلام کرده اند. و بر طبقه اجتماعی حامل دین اسلام را چنین توصیف می کند: «اسلام در دوره نخست دین جنگجویان جهانگشا بود. اینان رده ای از سلحشوران جهادگر منضبط بودند و در مقایسه با همردیفان مسیحیشان در جنگ های صلیبی، در روابط جنسی چندان خویشتن داری نمی کردند» (ماکس وبر، ۳۰۵).

وبر معتقد است که حاملان اولیه هر دین شیوه زندگی و فرهنگ خاص خود را به دین مورد نظر منتقل می کنند، این فرآیند انتقال از طریق رابطه انتخابی میان پیام آور آن دین و طبقه اجتماعی حامل صورت می گیرد. در این رابطه انتخابی، پیام آور دین برای بسط پیام و رسالت خود به یک طبقه حامل نیاز دارد. بنابراین در مورد اسلام جنگجویان قبیله‌ای صدر اسلام ضمن پذیرش دین جدید، روحیات خود را وارد دین جدید کردند …

.

قسمتی از متن نتیجه گیری:

برای جمع بندی بحث باید گفت در برابر چالش های مدرن که تمدن غرب پیش روی تمدن اسلامی می گذارد، پاسخ های با روش شناسی و معرفت شناسی سنتی بسنده نمی کند و برای پاسخ گویی به مسائل نوین نیاز به اجتهادی فراگیر در همه زمینه های مورد چالش است.

در همین راستا در پژوهش حاضر برای پاسخگویی به بحران های معرفتی از روش های نظری و فرانظری جدید برای فهم چگونگی تکوین احکام روابط خارجی اسلامی بهره گرفته شد و نمایان گردید که احکام موجود بیشتر زاییده نیازمندی های زمانی و مکانی بوده اند و بنا به شرایط در کنش میان متون مقدس و ذهن مفسران پدیدار شده اند و مفسران با وجود این محدودیت ها و با ناآگاهی از مبادی فرانظری مبادرت به صدور حکم نموده و آن را به اسلام نسبت داده اند.

این در حالی است که با روش شناسی و نظام معرفت شناختی نوین این امکان وجود دارد که پیرایه های تاریخی و فرهنگی که در قالب تفسیر سنتی نمود یافته اند، زدوده شده و بر پایه بر اقتضائات معاصر و با آگاهی به اصول معرفتی درجه اول و درجه دوم به اجتهاد و صدور احکام پرداخت، که می توان موارد زیر را به عنوان نتیجه کاربردی با بهره گیری از این نظام معرفتی یاد کرد:

۱- روشن گردید که میان روح و ذات اسلام و جنگ طلبی و خشونت رابطه معنا دارای وجود ندارد، و در اسلام اصالت با صلح است و نه جنگ.

۲- همچنین نمایان گردید که جنگ هایی که پیامبر (ص) انجام داده همگی دفاعی بوده اند، یعنی نخست حمله از سوی دشمنان و مخالفان، علیه پیامبر (ص) و مسلمانان صورت می پذیرفته، و متقابلا پیامبر (ص) و یارانشان، با رعایت تناسب مبادرت به دفاع می نموده اند.

٣- نتیجه کاربردی دیگری که می توان از این پژوهش …

.

تعدادی از منابع مقاله:

قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، تهران: انتشارات پیری، ۱۳۸۷

ابن هشام، عبدالملک بن هشام، سیرت رسول الله (ص)، ترجمه رفیع الدین اسحاق ابن محمد همدانی، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۳.

أبوزید، نصر حامد، معنای متن: پژوهشی در علوم قرآن، ترجمه مرتضی کریمی نیا، تهران: طرح نو، ۱۳۸۹.

آرمسترانگ، کرن، خداشناسی از ابراهیم تا کنون (دین یهود، مسیحیت و اسلام)، ترجمه: محسن سپهر، تهران: نشر مرکز، ۱۳۹۰

باقری، حمید، و مجید معارف، «کارکردهای نقد متنی احادیث نزد محدثان متقدم امامی»، مجله پژوهش های قرآن و حدیث، سال چهل و پنجم، شماره یکم، بهار و تابستان، ۱۳۹۱

بشیریه، حسین، عقل در سیاست، تهران: نگاه معاصر، چاپ چهارم، ۱۳۸۹.

جاویدان، محمدعلی، ابن هشام و سیره او، پایگاه اینترنتی محمد علی جاویدان، تاریخ انتشار: ۱۳/۴/۱۳۸۷

جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران: کتابخانه گنج دانش، ۱۳۸۳.

چرنوف، فرد، نظریه و زبرنظریه در روابط بین الملل، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی، ۱۳۸۸

خویی، ابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید جعفر حسینی، قم: دار الثقلین، ۱۳۸۳.

دیالمه، نیکو، «بررسی چند دیدگاه درباره نسخ»، بینات، سال هفتم، شماره ۲۷، پاییز ۱۳۷۹.

رسولی محلاتی، سیدهاشم، زندگانی پیامبر (ص)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۱

سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، قم: بوستان کتاب، ۱۳۸۸.

سیف زاده، سید حسین، مدرنیته و نظریه های جدید علم سیاست، تهران: نشر میزان، چاپ سوم، ۱۳۸۸.

شهیدی، سیدجعفر، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و مرکز نشر دانشگاهی.۱۳۹۰

صالحی نجف آبادی، نعمت الله، «شأن نزولهای مجعول زمینه ساز تفسیرهای ناروا از قرآن»، کیهان اندیشه، ۱۳۷۱، شماره ۴۲.
_________________، جهاد در اسلام، تهران: نشر نی، ۱۳۸۹.

صبحی منصور، أحمد، الإسناد فی الحدیث، نسخه الکترونیکی مندرج در سایت اهل القرآن، ۲۰۰۹.

.

دانلود فایل WORD مقاله: بررسی مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت

_____

برچسبها و عناوین مشابه با عنوان مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت:

بررسی تطبیقی مبانی صلح در قرآن و حدیث با متون مقدس

مبانی اصالت صلح در کتاب و سنت

مبانی اصالت صلح در قرآن و حدیث

جایگاه صلح در آیات و روایات

مبانی صلح در قرآن و روایات

مبانی صلح در اسلام

 راهنمای خرید:
  پس از خرید محصولات، لینک دانلود فایل‌ خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت اینترنتی وجه، در صفحه همان محصول نمایش داده خواهد شد.  همچنین لینک دانلود محصول به ایمیل کاربر ارسال خواهد شد؛ در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید. در بخش «تماس با ما» راه های ارتباطی با مدیریت پایگاه ذکر شده است .