تحلیل موضوعی مقالات علمی پژوهشی حوزه علوم قرآن؛ نشر یافته بین سال­های ۱۳۸۶-۱۳۹۰

نویسنده
تاریخ انتشار
۱۴ دی ۱۳۹۶
تعداد بازدید
955 بازدید
رایگان

عنوان: تحلیل موضوعی مقالات علمی پژوهشی حوزه علوم قرآن؛ نشر یافته بین سال­های ۱۳۸۶-۱۳۹۰

.

نویسندگان: اعظم حسینی نسب؛ مهدی محمدی؛ عبدالحسین طالعی

.

نوع مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده

گام نخست در بهینه‌سازی پژوهش‌های علوم قرآنی، تحلیل و بررسی تحقیق‌هایی است که در سالیان اخیر به رشته تحریر درآمده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان پراکندگی و گرایش موضوعی مقالات حوزه علوم قرآن در نشریات علمی پژوهشی است. بازه زمانی مورد پژوهش که با روش تحلیل محتوا صورت گرفته است، مقالاتی است که بین سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۹۰ به چاپ رسیده است. در این روش، مقالات از لحاظ موضوعی تحلیل شده­اند و مبنای تعیین موضوع، مقوله ­های استخراج‌شده از اصطلاحنامه علوم قرآن است.

از مجموع۲۸۳ مقاله ارائه‌شده، ۲۸۲ عنوان مقاله، تألیفی و یک عنوان مقاله ترجمه‌ای بوده است. بیشترین سهم ارائه مقالات با %۸/۵۳ به متخصصان با مدرک تحصیلی دکتری اختصاص دارد و بیشترین مشارکت از نظر رتبه علمی، مربوط به آن دسته از اعضای هیئت‌علمی است که استادیار هستند. در تألیف و انتشار مقالات حوزه علوم قرآن، سهم مردان %۷/۸۷ و سهم زنان %۳/۱۲ بوده است. همچنین %۷/۶۲ مقالات دارای یک نویسنده، %۹/۳۳ دو نویسنده و %۴/۳ دارای سه نویسنده است.

از ‌نظر وابستگی سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد در صدر مؤسسات آموزشی پژوهشی قرار دارد. تحلیل موضوعی مقالات نشان می‌دهد بیشترین سهم با %۸/۱۵ به مقوله «مکاتب تفسیری» اختصاص داشته، «موضوعات قرآنی» با %۴/۱۴ و «دلالت واژگان قرآنی» با ۷/۱۲ درصد در مرتبه‌های بعدی قرار دارند. در پایان، هفت پیشنهاد برای بهینه‌سازی پژوهش‌های علوم قرآنی ارائه شده است.

کلیدواژه ها: علوم قرآن؛ تحلیل موضوعی؛ تحلیل محتوا؛ نشریات علمی پژوهشی

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.