تحلیلی از عصمت وحی در برابر مکاشفه و تجربه عرفانی


تحلیلی از عصمت وحی در برابر مکاشفه و تجربه عرفانی-در حال بارگذاری
۱ مهر ۱۳۹۷
PDF
200 K
19
رایگان

 عصمت وحی- مکاشفه – تجربه عرفانی

عنوان>تحلیلی از عصمت وحی در برابر مکاشفه و تجربه عرفانی

نویسنده> دکتر عبدالرضا مظاهری

سال انتشار: ۱۳۹۴

سطح مقاله: علمی پژوهشی

چکیده

برخی وحی را یک امر بشری و تجربه درونی دانسته اند که دارای یک فرایند تاریخمند است و با الهام و مکاشفه برابر بوده و خطاپذیر می باشد. در قرآن کریم به انواع معانی وحی اشاره شده است و وحی تشریعی را مخصوص انبیاء دانسته و علت عصمت آنرا « وهبی» بودن آن می داند. علاء الدوله سمنانی کشف را نسبی دانسته و قابلیتهای سالک را در صحت و سقم مکاشفات تأثیرگذار می داند.

ابن عربی برای عصمت وحی می گوید: در وحی القاء معنی از طریق لفظ نیست بلکه عین معنی بی واسطه منتقل می شود. لذا احتمال وقوع خطا در فهم مخاطب ( نبی) مطرح نیست. وحی عین حقایق وحیانی است که با بصر باطنی نبی مشاهده می شود. وحی اشاره ای است که جانشین عبارت می شود و اشاره عین مشارالیه است. و چون با سرعت واقع می شود. فهم و افهام و مفهوم از آن یک حقیقت است. به همین خاطر دارای عصمت است.

واژه‌های کلیدی: وحی، کشف، تجربه عرفانی، الهام، عصمت، قرآن.

.

مقالات مرتبط با موضوع عصمت وحی در پایگاه معارف نت: 

بسط‌ ناپذیری وحی با تکیه بر آیات و روایات

گستره وحی محمدی در آیات سوره نجم از نگاه مفسران

ابزارهای لفظی شناسایی واحدهای نزول قرآن کریم

مولفه‏ های معنایی واژه نزول در قرآن کریم با تکیه بر دو محور هم‏نشینی و جانشینی

قبض و بسط عصمت انبیاء

تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه ۴۳ سوره توبه

بررسی تطبیقی «ذنب» و «استغفار» پیامبر اکرم (ص) در قرآن از نظر آیت الله معرفت و فخر رازی

جهت دسترسی به مقالات، روی عنوان مقاله مورد نظر کلیک نمایید.

.

سایر مشخصات مقاله: 

رده مجله: الهیات و معارف اسلامی ؛ علوم قرآن و حدیث

موضوع: وحی

رویکرد مقاله: علوم قرآنی

عنوان انگلیسی: 

An Analysis of the Impeccability of Revelation vs.Mystical Unveiling and Mystical Experience