فایل WORD: موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم


فایل WORD: موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم-در حال بارگذاری
۳ خرداد ۱۳۹۸
WORD
400 KB
20 صفحه
47 بازدید
۱۰۰۰۰ تومان
خرید

 موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم ؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۷؛ تعداد صفحات: ۲۰؛ فرمت: فایل WORD [قابل ویرایش] ؛ مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه دانلود مقالات علوم قرآن و حدیث

    

عنوان کامل: موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم

    

مشخصات مقاله موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم:

عنوان مجله: رهیافت‌هایی در علوم قرآن و حدیث؛ رده مجله: مجلات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۷؛ تعداد صفحات: ۲۰؛ نویسندگان: محمدمهدی سربلند؛ عباس طالب زاده شوشتری؛ علی نوروزی؛ عباس عرب. فرمت فایل مقاله: WORD؛ موضوع محوری مقاله: موسیقی عربی و قرائت قرآن

    

چکیده

این موضوع که جایگاه موسیقی عربی در قرائت قرآن چیست؟ و موسیقی که ما در قرائت قرآن استفاده می کنیم صرفا موسیقی عربی است و یا موسیقی دستگاهی ایران هم در آن دخالت دارد، نیاز به بحث و تأمّل دارد و در این پژوهش سعی داریم به این مقوله ها پاسخ دهیم و درصدد روشن کردن این نکته هستیم که آیا باید موسیقی را آموخت و با هنر یاد گرفته شده به قرائت قرآن پرداخت و یا این که مضامین بلند قرآنی ذاتاً دارای موسیقی و آهنگی هستند که باید با توجه به محتوای آیات، موسیقی را با آن هماهنگ ساخت؟

آنچه مسلم است این است که قرائت قرآن یک فن یا به بیانی جامع تر یک هنر است. شاید بتوان گفت نقطه اوج تلاقی هنر و مذهب است و برای آن که بشود از آن لذت برد باید کمی درباره اش بدانیم. در واقع فراگیری فنون موسیقی آوازی، پیشوازی است برای فراگیری تلاوت رنگارنگ قرآن. از یک نظر قرآن، لحنی موسیقیایی است و از نظری دیگر، الحان موسیقی در ذات آیات قرآنی و حتی واژگان آن نهفته است که خود بخود ما را وادار می کند آن را آهنگین و با وزن بخوانیم.

واژگان کلیدی: موسیقی عربی ؛ قرائت قرآن ؛ مضامین آیات ؛ هنر تلاوت ؛ لحن موسیقیایی

 

واژگان پرتکرار مقاله: موسیقی عربی ؛ قرائت قرآن ؛ تلاوت قرآن ؛ لحن ؛ آواز ؛ موسیقیایی ؛ دستگاه های موسیقی ؛ مقام های موسیقی ؛ موسیقی تلاوت ؛ صوت قرآن

 

فهرست مطالب مقاله:

چکیده

مقدمه

تعریف موسیقی

پیدایش موسیقی

مشروعیت موسیقی

ریشه قرائت آهنگین قرآن

دستگاه های موسیقی ایران و مقام های موسیقی عرب

وجه تشابه موسیقی عربی و ایرانی

مقام های موسیقی عربی مورد استفاده در قرائت

دشواری در تشخیص صحیح حضور دستگاه های ایرانی در قرائت

تاریخچه قرائت آهنگین

نتیجه گیری

منابع

 

قسمتی از متن مقدمه:

سخن را با این مطلب آغاز کنیم که قدر مسلم این است که تلاوت به شیوه امروزی در صدر اسلام و سال های پس از آن و تا دو قرن پیش وجود نداشته است بلکه این روش طی یک فرایند تکاملی، مراحل تکوین و تطور خود را پشت سر گذاشته و پس از سالیان متمادی بدین شیوه و شکل، به نسل های امروزی منتقل شده است.

یعنی تلاوت قرآن در مراحل مختلف سیر تکاملی خود، از عوامل گوناگون تاثیر گرفته است. همچنین ابعاد وسیعی از علوم را به خود اختصاص داده و نوابغ بی شماری را به خود دیده است.

پس از نزول آیات قرآن کریم و تلاوت آنها توسط پیامبر اکرم (ص) برای صحابه، جنبه های اعجاز آمیز دیگری نیز به غیر از فصاحت و بلاغت آیات، برای مسلمانان آشکار شد. در این میان قابلیت زیباسازی صوت در قرائت آیات، جلوه ویژه ای داشت که اصولا با رهنمودهای پیامبر و ترغیب ایشان نسبت به تحسین صوت هنگام قرائت قرآن به عنوان یک بعد از ابعاد اعجاز قرآن کریم بروز کرد.

پیامبر به برخی از حافظان کلام وحی که دارای صدای خوشی بودند فرمان داد برای جذب مردم به دین اسلام آیات قرآن را با صدای زیبا در بین مردم قرائت کنند. برخی از آنان را نیز جهت تبلیغ دین، به نقاط مختلف جزیره العرب فرستاد.

مورخان در خصوص جذابیت قرائت این اشخاص و از همه مهمتر جذابیت قرائت قرآن توسط ائمه معصومین سخن های بسیار گفته اند. در این میان از پیدایش افرادی در عصر پیامبر با عنوان قراء سخن به میان آمده است که قرائت قرآن و تدریس آن، از اشتغالات عمده زندگی ایشان بوده است.

همچنین گفته شده که پیدایش وجوه مختلف قرائت که پایه و مبنای موضوع قرائات قرآنی است در نیمه ابتدایی قرن اول هجری قمری اتفاق افتاده است …

 

قسمتی از متن نتیجه گیری:

علمای فن قرائت قرآن به مرور زمان متوجه شدند که آیات قرآن با توجه به دوری و نزدیکی معنایشان، دارای وزن و آهنگ خاصی هستند و از طرفی طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: قرآن را به لحن عرب بخوانید، در دنیای موسیقی، موسیقی خاصی به نام موسیقی تلاوت وجود دارد که باید حتی آنرا یاد گرفت تا بتوان در تلاوت آهنگین هم لفظ قرآن و هم محتوای معنای آن را به شکل مطلوب به مستمعین منتقل کرد و چنانچه این مهم انجام نشود حق قرآن از نظر تلاوت ادا نخواهد شد.

این نغمات از موسیقی عربی منشعب شده اند. عقیده اکثر مورخان بر این است که منشا موسیقی عرب، آهنگ های ترانه های ایرانی بوده است. اکثر خوانندگان و نوازندگان مشهور عرب در قرون اول هجری، توسط خنیاگران و نوازندگان پارسی تبار تعلیم یافته یا اینکه خود اصالتا ایرانی بوده اند آنان از الحان و آهنگ هایی که قابلیت تطبیق و تلفیق با اشعار عربی را داشت، در سرود ها و آوازهای خود استفاده کردند و پس از مدتی موسیقی عرب با تکیه بر همین دانسته ها که رفته رفته رو به تکامل می رفت، شکل گرفت.

پرداختن به این موضوع که عرب‌ها تداخلات و تصرفات در این مقام ها داشته اند بحث های تاریخی و فرهنگی است که در این فرصت نمی گنجد و فقط به ذکر همین نکته مهم بسنده می‌کنیم که مطمئنا دخل و تصرفاتی در موسیقی ایرانی توسط عرب‌ها صورت پذیرفته است و با ظهور اسلام و پیشرفت آن در کشورهای دیگر، موسیقی عربی هم قوت گرفت و حتی از موسیقی‌های موجود پیشی گرفت و موسیقی خاصی منشعب شده از آن (موسیقی تلاوت) سرآمد تمام موسیقی‌ها گردید و به شکلی که امروزه ایرانی‌ها به دنبال یادگیری موسیقی تلاوت هستند تا بتوانند آن را در قرائت قرآن استفاده نموده …

 

تعدادی از منابع مقاله:

احمدی علی، طنین اعجاز، آیین تربیت، مشهد، ۱۳۸۰.

اسماعیل پور، علی، موسیقی در تاریخ و قرآن، انتشارات ناس، ۱۳۶۸.

پاک نژاد، رضا، اولین دانشگاه آخرین پیامبر، اسلامیه، تهران بی تا.

جعفری محمد تقی، موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، تهران ۱۳۹۲

حسینی سید مجتبی، احکام موسیقی، دفتر نشر معارف، تهران، ۱۳۹۲.

رمزی سعید، راز موسیقی، یوسف فاطمه، بی جا، ۱۳۸۹.

سعدی حسنی، تاریخ موسیقی، انتشارات صفی علیشاه، تهران، ۱۳۳۶.

شاه میوه اصفهانی، غلامرضا، معماری تلاوت، انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن کریم، تهران، ۱۳۹۱

——– ، هنر تلاوت، انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دار القرآن کریم، تهران، ۱۳۹۰

غریب نواز، عبد الحمید، زینه القرآن، همسایه، قم، ۱۳۷۷.

کافی، مصطفی، الحان قرآنی، انتشارات پازینه، تهران، ۱۳۸۴.

مسگری، جواد، نغمه وحی، انتشارات جامعه قاریان مشهد، مشهد، ۱۳۸۴.

محمد زاده صدیق، حسین، سیری در رساله های موسیقیایی، انتشارات سوره مهر، تهران، ۱۳۸۹

نقدی یزدی محمد علی، اسلام و موسیقی، میراث ماندگار، قم ۱۳۹۰

نلسون، کریستینا، هنر قرائت قرآن، ترجمه محمد رضا ستوده نیا، زهراجان نثاری لارانی، زمان نو، تهران، ۱۳۹۰

 

دانلود مقالات مرتبط با موضوع قرائت قرآن در پایگاه معارف نت:

پژوهشی در قرائت صحیح قرآن

تأثیر صوت قرآن کریم بر سلامت روان

بررسی فقهی روایات تغنی در قرائت قرآن

قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین

اثربخشی لحن قرآن بر روی حافظه در کودکان

لحن (خطا) در قرائت قرآن و گونه‌ شناسی علل و اسباب آن

موسیقی قرآن در فرآیند ترکیب و آرایش معطوف به معنای واژگان

بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن ، سنت و علم تجوید

پژوهشی در جایگاه ارزشی تجوید و سهم آن در خوشخوانی و تغنی قرآن کریم

امکان‌ سنجی تاثیرپذیری قرائت حمزه کوفی از قرائت امام صادق (علیه‌ السلام)‏

واکاوی الحان ممدوح در کلام نبوی؛ پژوهشی درباره حدیث «اقروا القرآن بالحان العرب»

 

 

دانلود فایل WORD مقاله علمی پژوهشی: موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم

_________

عناوین مشابه با عنوان موسیقی عربی و قرائت قرآن کریم:

نقش مضامین قرآنی در قرائت قرآن

جایگاه موسیقی عربی در قرائت قرآن

تاثیرپذیری قرائت قرآن از موسیقی عربی و ایرانی

بررسی نقش جایگاه موسیقی عربی و ایرانی در قرائت قرآن

جایگاه مقام های موسیقی عربی و دستگاه های موسیقی ایرانی در قرائت قرآن

 

 راهنمای خرید:
  پس از خرید محصولات، لینک دانلود فایل‌ خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت اینترنتی وجه، در صفحه همان محصول نمایش داده خواهد شد.  همچنین لینک دانلود محصول به ایمیل کاربر ارسال خواهد شد؛ در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید. در بخش «تماس با ما» راه های ارتباطی با مدیریت پایگاه ذکر شده است .