گونه‌ شناسی ساختاری و محتوایی کتیبه‌ های چهار ایوان صحن عتیق حرم مطهر رضوی

نویسنده
تاریخ انتشار
۲۱ تیر ۱۳۹۷
تعداد بازدید
710 بازدید
رایگان

عنوان مقاله: گونه‌ شناسی ساختاری و محتوایی کتیبه‌ های چهار ایوان صحن عتیق حرم مطهر رضوی

.
نویسندگان: ملوسک رحیم زاده تبریزی ؛ صداقت جباری ؛ محمد رضا شریف زاده 

.

سال انتشار: ۱۳۹۷                سطح مقاله: علمی پژوهشی

.

کلیدواژه‌ها: حرم رضوی؛ کتیبه ؛ ایوان‌ های صحن عتیق ؛ گونه‌ شناسی؛ ساختار و محتوا

.
چکیده

کتیبه و کتیبه نگاری از هنرهایی است که در ثبت وقایع، از ادوار گذشته مرسوم بوده است. پیشینۀ این هنر به سنگ نوشته‌ها و الواح گلی می‌رسد. در هنرهای اسلامی، کتیبه نقش بنیادینی در متجلی ساختن روح معنویت ایفا می­کند، چرا که این هنر از منشأ حقیقت یا جوهر معنوی قرآن کریم سرچشمه می‌گیرد و هنرمندان مسلمان در طول تاریخ همواره سعی کرده ­اند با استفاده از خطوط و کتیبه ­نگاری حضور خداوند را در همه جا تداعی کنند؛ این موضوع به­ خصوص در مکان‌ های مذهبی، بسیار حائز اهمیت بوده و در حرم مطهر رضوی که جایگاه معنوی والایی دارد بسیار مشهود است.

در صحن عتیق حرم مطهر رضوی کتیبه های ارزشمندی وجود دارد که متعلق به ادوار مختلف تاریخی می باشد. در این مقاله سعی می ­شود به روش توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ ای و مشاهدات میدانی، ضمن بررسی وجه اشتراک و افتراق ساختار کتیبه ها، آن‌ها را از نظر مضمون و محتوا در هر دورۀ تاریخی مطالعه کرده و ارتباط بین موضوع با جایگاه آن در بنا نیز بررسی شود.

دستاوردهای پژوهش نشان می­دهد کتیبه ­ها علاوه بر تزیین بنا برای تلطیف فضا و تجلی حضور پروردگار و انعکاس معنوی سخنان اولیای خدا و ادعیه کاربرد داشته و باعث ارتباط معنوی بین انسان با پروردگار هستی می­شود؛ همچنین با توجه به مضمون هر کتیبه، جایگاه خاصی برای آن در بنا تعیین شده که از دوران تیموری به ادوار بعد انتقال یافته اما با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی هر دوران دچار تغییر و دگرگونی شده است.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.