بررسی تطبیقی معاد در قرآن و عهدین

نویسنده
تاریخ انتشار
۱۵ دی ۱۳۹۶
تعداد بازدید
1310 بازدید
رایگان

عنوان مقاله: بررسی تطبیقی معاد در قرآن و عهدین

.

نویسندگان: شهاب‌ الدین وحیدی؛ کبری بشیری نیا

.

نوع مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده
حقیقت‌جویی و تلاش برای رسیدن به حقیقت، از جمله خصوصیات انسان است که او را به تحقیق در مبدأ و معاد و باور به عالم پس از مرگ که یکی از اندیشه‌های دیرین بشر بوده است، وامی‌دارد. از همین‌رو، ادیان توحیدی پیروان خود را به روزی که به حساب همگان رسیدگی می­شود، وعده ­داده‌اند .در کتب مقدس یهودیت و مسیحیت، از چگونگی معاد و کیفیت پاداش و عذاب و همچنین جزئیات حشر انسان‌ها بحث به میان آمده است.

مسأله زنده کردن مردگان، برپایی قیامت و بهشت و جهنم از موضوعاتی است که بحث­هایی به صورت کلی در کتب عهدین به خود اختصاص داده­ است؛ امّا بر خلاف عهدین، مسأله معاد در قرآن کریم، گسترده‌تر و با جزئیات بیشتری بررسی شده است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی‌ـ‌توصیفی، کوشیده‌ایم به این سؤال پاسخ دهیم که عالم پس از مرگ در ادیان توحیدی، به چه کیفیتی است؟ برای این مقصود، آیات مربوط به معاد و قیامت در عهدین و قرآن استخراج شده و با یکدیگر مقایسه شده­اند.

کلیدواژه ها: معاد؛ قیامت؛ عهد عتیق؛ عهد جدید؛ قرآن کریم

.

موضوعات محوری مقاله:

باور به معاد در دین یهود, معاد در عهد عتیق, برزخ در عهد عتیق, رستاخیز, نظام داوری در عهد عتیق و تلمود, بهشت و دوزخ در عهد عتیق و تلمود, معاد در عهد جدید, برزخ در عهد جدید, بهشت و دوزخ در عهد جدید, معاد در قرآن, قیامت در قرآن, نشانه های قیامت, معاد جسمانی, ویژگی های جهنم

.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.