هنر سازه‏ ها در آیات تربیتی قرآن کریم (با تاکید بر نظریه تقابل های دوگانه)

نویسنده
تاریخ انتشار
۲۶ بهمن ۱۳۹۶
تعداد بازدید
986 بازدید
رایگان

هنر سازه‏ ها در آیات تربیتی قرآن کریم (با تأکید بر نظریه تقابل های دوگانه )

 

نویسندگان:  سید شمس الدین هاشمی مقدم ؛ محسن ذوالفقاری

چکیده

توجه به هنر سازه های موجود در قرآن کریم با نگاه ساختارگرایانه و پساساختارگرایانه و تحلیل آن بر اساس نظریه های ادبی جدید، با تکیه بر آیات تعلیمی-تربیتی قرآن کریم، موضوع و محور اصلی این مقاله است. نظر به وسعت و گستره موضوع بناست تا هنر سازه تقابل را با نگاه به نظریه تقابل های دوگانه “نیکلای تروبستکوی” (۱۸۹۰-۱۹۳۸) در آیات تعلیمی و تربیتی قرآن کریم بررسی و تحلیل نماییم.

سؤال اصلی مقاله این است که: جایگاه و چند و چون رویکرد تعلیمی و تربیتی در قرآن کریم چیست و جنبه های روساختی، ژرف ساختی و شالوده شکنانه هنر سازه تقابل های دوگانه در این آیات کدامند. در این مقاله مسائلی چون جایگاه ویژه فلسفه تعلیم و تربیت اسلام، اهداف تعلیمی – تربیتی و مفهوم آن با روش های خاص در آیات قرآن کریم به اثبات رسید و از حیث ساختار زیباشناختی به این نکته رسیدیم که آیات قرآن کریم مبتنی بر تقابل های دوگانه به ویژه تقابل های ژرف ساختی است.

با توجه به اهمیت نقد نظریات ادبی غرب و بومی گرایی این نظریات از سویی و نبود این گونه بررسی ها ضرورت داشت تا به نقد نظریه تقابل های دوگانه “تروبستکوی” بپردازیم و در نهایت به نقد روش شالوده شکنی در این نظریه با توجه به نگاه نظریه پردازانی چون “دریدا” هم بپردازیم. در این مقاله به این سخن رسیدیم که اصل وارونگی تقابل های دوگانه به طور مطلق؛ و ترجیح عناصر منفی بر عناصر مثبت با نگاه شالوده شکنانه مورد نقد جدی است و با اتکاء به ارزش های دینی- الهی، این امر در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مردود است.

واژگان کلیدی: زیباشناسی (هنرسازه)؛ تقابل های دوگانه ؛ قرآن کریم؛ تعلیم و تربیت اسلامی

سطح مقاله: علمی پژوهشی 

هنر سازه‏ ها در آیات تربیتی قرآن نظریه تقابل های دوگانه

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.