وضعیت احوال عرفانی در نهج البلاغه | دانلود مقالات علوم قرآن و حدیث

نویسنده
تاریخ انتشار
۱۸ دی ۱۳۹۷
تعداد بازدید
886 بازدید
رایگان

وضعیت احوال عرفانی در نهج البلاغه

عنوان مقاله: بررسی وضعیت احوال عرفانی در نهج البلاغه

.

مشخصات مقاله:

رده مجله: مجلات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی – سال انتشار: ۱۳۹۶؛ تعداد صفحات: ۲۲؛ نویسندگان: بخشعلی قنبری. موضوع محوری: احوال عرفانی در نهج البلاغه؛ رویکرد مقاله: عرفان اسلامی – نهج البلاغه.

.

چکیده

درباره‌ احوال عرفانی در مغرب‌ زمین آثار زیادی به‌ نگارش درآمده که برخی از آنها به‌ فارسی نیز برگردان شده‌اند. در مجموعه این نظرها با سه دسته نظریه مواجه‌ هستیم: ساخت‌ گرایی، حکمت خالده و نظریه تلفیقی.

در این میان برخی بر این باورند که در این احوال معرفتی غیرالتفاتی هم حاصل می‌شود اما تاکنون چنین نظریه‌ پردازی‌ معطوف به متون دینی به‌ ویژه نهج البلاغه صورت نگرفته، از این‌رو مقاله حاضر درصدد بررسی وضعیت احوال؛ تجارب دینی؛ عرفانی در کتاب یاد شده است و چگونگی ماهیت این احوال در نهج البلاغه و نسبت آن با نگرش‌های حکمت خالده و ساخت‌ گرایی به عرفان است.

نتایج این جستار نشانگر آن است که در نهج البلاغه اصناف متنوعی از احوال؛ تجارب دینی؛ عرفانی وجود دارد. آن دسته از این احوال که به موجودات عینی ربط دارند با نظریه‌ حکمت خالده انطباق دارند، ولی آن دسته از این احوال که بیان‌ کننده احوال نفسانی تجربه‌گر هستند یا بیشتر جنبه معرفت‌ شناختی دارند با نظریه ساخت‌ گرایی قابل ارزیابی‌ هستند.

با وجود این نظریه نهج البلاغه تأییدکننده کثرت‌ گرایی نیست هرچند که از کثرت احوال سخن گفته است. این تجارب گاهی معطوف به موضوعی است؛ یعنی از حیث التفاتی برخوردارند و گاهی نیز به وجود خدا بازگشت دارندـ و احوال ناظر به شهود خداوند است ـ که در این صورت فاقد حیث التفاتی شمرده می‌شوند.

واژگان کلیدی:

عرفان در نهج البلاغه؛ احوال عرفانی ؛ نظریه حکمت‌‌ خالده؛ نظریه ساخت‌ گرایی.

.

عنوان: وضعیت احوال عرفانی در نهج البلاغه

معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث

برچسبها و مهمترین بخش‌های مقاله:

دانلود رایگان فایل pdf مقاله: وضعیت احوال عرفانی در نهج البلاغه. تبیین نگرش حکمت خالده به احوال عرفانی، تبیین نگرش ساخت گرایانه به احوال عرفانی، عرفان نهج البلاغه و نظریه‌ها، عرفان نهج البلاغه و حکمت خالده، تجربه دینی در نهج البلاغه، عرفان نهج البلاغه و متعلق حال عرفانی، عرفان اسلامی در نهج البلاغه، وضعیت احوال عرفانی در روایات اسلامی.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.