قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 16 مهر 1397 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
آشنایی زدایی و برجسته سازی التفات
مقاله حاضر میکوشد کاربرد التفات را در قالب انواع تغییرات سبکی از قبیل آشنایی زدایی و برجسته سازی در نهج البلاغه بررسی نماید.
چکیده
هدف از ایجاد آشنایی زدایی که معمولاً از طریق هنجارگریزی و همراه با برجسته سازی گفتار عادی در کلام صورت میگیرد، جلب توجه مخاطب به موضوع است. آشنایی زدایی روند عادی و مورد انتظار کلام را که جان و هیجانی ندارد و مخاطب را برنمی انگیـزد، برهم میزند و آن را تازه و برجسـته میکند و با نمایان ساختن دلالتهای پنهان کلمات، خالق اثر ادبی را در بیان عواطف و تجربههای ادبیاش کاراتـر میسازد. یکی از شیوه های آشنایی زدایی و برجسته سازی کلام، صنعت التفات است که در کنار سایر فنون بلاغی بهوفور در خطبه های نهج البلاغه به کار رفته است.
مقاله حاضر میکوشد کاربرد التفات را در قالب انواع تغییرات سبکی از قبیل تغییر در ضمایر، اشخاص، اعداد و … با روش توصیفی- تحلیلی در خطبه های نهج البلاغه بررسی نماید. برآیند پژوهش نشان میدهد که التفات در صیغه، نسبت به سـایر انواع آن از بسامد بالایی برخوردار است و بهکارگیری گستردهی التفات به ویژه در خطبه های نهج البلاغه از اینرو است که علاوه بر تغییر حال و هوای سخن و زدودن خستگی و ملال شنونده از یکنواختی گفتار بکاهد و با برجسته سازی کلام با روش آشنایی زدایی، فراز و فرود احساسی صاحب سخن را بنماید و بر پویایی و تأثیر نفوذ آن بیفزاید.
.
مشخصات مقاله: سال انتشار: ۱۳۹۴؛ نویسنده: علی طاهری
رده مجله: مقالات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ رویکرد مقاله: نهج البلاغه
.
مقالات مرتبط با موضوع: