نقدی بر نظریه آفرینش تبعی زن در قرآن


نقدی بر نظریه آفرینش تبعی زن در قرآن-در حال بارگذاری
۱۱ مهر ۱۳۹۷
PDF
500 KB
23
رایگان

آفرینش تبعی زن

عنوان>نقدی بر نظریه آفرینش تبعی زن در قرآن

معارف نت: نقدی بر نظریه آفرینش تبعی زن در قرآن

در این جستار تلاش شده ادله نظریه آفرینش تبعی زن بررسی و ارزیابی شود.

چکیده

درباره آفرینش انسان، آدم و حوا و به طور کلی، درباره آفرینش دو صنف مرد و زن میان مفسران اتفاق نظر وجود ندارد. دیدگاه‌های آنان درباره این موضوع به دو نظریه کلی بازمی‌گردد. بسیاری از مفسران، آفرینش مرد و زن را از مَنِشی متفاوت و برای اهداف متفاوت می‌دانند و معتقدند که خدای سبحان حوا را از قسمتی از بدن حضرت آدم آفریده‌ است. همچنین، معتقدند خدای متعال زن را برای آرامش شوهر خلق کرده‌است. نتیجه این نظریه، فرادستی و سروری مرد بر زن و آفرینش تبعی زن در نظام ارزشی اسلام می‌باشد.

گروهی دیگر از آنان، منشأ و هدف آفرینش آدم و حوا را مشترک می‌دانند و معتقدند که مردان و زنان در آفرینش و به لحاظ شرافت و ارزش یکسان و همسان هستند. مطابق این نظریه، خدای متعال زن و شوهر را برای آفرینش یکدیگر آفریده‌ است. با توجه به تأثیر این نظریات در نظام فقهی‌ـ حقوقی و فرهنگی‌ـ اجتماعی، در این جستار تلاش شده ادله نظریه آفرینش تبعی زن بررسی و ارزیابی شود و نشان داده‌ شود که آدم و حوا و به طور کلی، مرد و زن از منشاء مشترک و برای هدف یکسان آفریده شده‌اند و هیچ یک بر دیگری شرافت و سروری ندارد.

کلیدواژه‌ها: آفرینش تبعی ؛ آدم؛ حوا؛ مرد؛ زن

.

مشخصات مقاله: سال انتشار: ۱۳۹۷؛ نویسنده: فرج‌ الله هدایت‌ نیا

رده مجله: مقالات علمی ترویجی علوم قرآن و حدیث ؛ رویکرد مقاله: علوم و معارف قرآن و حدیث

 موضوع: آفرینش تبعی زن

.

مقالات مرتبط با هوش در پایگاه معارف نت:

مقایسه تطبیقی دیدگاه حرالی اندلسی و علامه طباطبایی در تفسیر هبوط حضرت آدم (ع)

نقد دیدگاه مفسران درباره ماهیت نافرمانی حضرت آدم (ع)

نشانه‌ شناسی لایه‌‌ ای رمزگان‌ ها در داستان قرآنی خلقت آدم (ع) با تاکید بر کشف الاسرار میبدی

واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن

هبوط از نگاه مفسران و اندیشمندان عرفان اسلامی

جهت دسترسی به مقالات مرتبط با موضوع، روی عنوان مقاله مورد نظر کلیک نمایید.