قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 30 شهریور 1397 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
اراده الهی – ملاصدرا
نویسندگان:
دکتر موسی ملایری، معصومه رضوانی
سال انتشار: ۱۳۹۴
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
اراده در انسان همراه با تصور، تصدیق و تغییرات نفسانی، حادث میشود. مسلماً این اراده، سزاوار ذات واجب الوجودی خداوند، نیست. از سوی دیگر، میدانیم ذات باری تعالی از ازل متصف به جمیع صفات کمالی است. اراده نیز از صفات کمال است و بنابراین، عقلا ذات باری تعالی نمی تواند خالی از این کمال ازلی باشد. لذا ملاصدرا در همه آثار فلسفی خود، اراده را از صفات ذاتی و همان علم، شوق و ابتهاج خداوند به نظام اصلح میداند.
اما ظاهر روایات، با رد اراده ذاتی و وحدت آن با علم، تاکید دارند اراده خداوند صفتی حادث و همان احداث و فعل اوست. ملاصدرا برای رفع تقابل میان دیدگاه عقل و روایات، در موضعی از شرحش بر اصول کافی، ضمن تاکید بر اراده ازلی و عینیت آن با علم، اراده حادث را نیز پذیرفته و قائل است اراده نیز مانند علم دارای مراتب است که بالاترین مرتبۀ آن اراده ازلی اجمالی و پایینترین مرتبۀ آن اراده تفصیلی یا همان اراده حادث است. اما این دیدگاه با توجه به شدت تاکید روایات بر نفی اراده ازلی و عدم عینیت آن با علم، چندان راهگشا نیست.
در این مقاله پس از گزارش آراء ملاصدرا و مضامین روایات، برای حل این تقابل، پیشنهاد می شود، اراده ازلی خداوند را می توان به معنای قدرت بر اراده دانست. و اراده حادث مورد تاکید در روایات را به معنای ظهور و فعلیت آن به حساب آورد. لذا خداوند از ازل اراده دارد؛ اما از ازل اراده نمیکند. تاکید روایات بر حدوث اراده، ناظر به مقام اراده کردن خداوند است که با تحقق آن، فعل ضروری میشود و زاید بر ذات است. به همین دلیل موجب تغییر در ذات الهی نخواهد شد.
سایر مشخصات مقاله:
رده مجله: الهیات و معارف اسلامی ؛ علوم قرآن و حدیث
رویکرد مقاله: علوم و معارف قرآن و حدیث
عنوان انگلیسی:
A Comparativs Study of the Divine Will from the Viewpoint of Mulla Sadra and Narrations.
کاشفیت علم از خیرات و نظام احسن، کاشفیت علم از حب و ابتهاج ذاتی پروردگار به ذات خود، صادر شدن برخی افعال انسان به وسیله علم.
دانلود رایگان