قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 13 دی 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
عنوان مقاله: اصول روشی تربیت مقایسه ای در آموزه های قرآنی
.
نویسندگان: محمد اسماعیل زاده؛ محمود ابوترابی؛ سید علی حسینی زاده؛ مهدی باکویی
.
نوع مقاله: علمی پژوهشی
.
چکیده
تربیت مقایسه ای از مهمترین و پرکاربردترین روشهای تربیتی قرآن است. در این روش، قرآن کریم دو امر متضاد مانند کفر و ایمان را مقابل هم مینهد، به آثار و نتایج هر دو اشاره میکند، آنگاه از متربی میخواهد که دو طرف را با هم مقایسه کند و به اختیار خود، یکی را برگزیند. اصلیترین مبنای خاص تربیت مقایسه ای، از وجود تضاد در مجموعه جهان هستی حکایت دارد.
این مقاله به روش توصیفی_ تحلیلی، با هدف کشف اصول و قواعد روشی تربیت مقایسه ای در آموزههای قرآنی، تهیه شده و با دقت و امعان نظر در مبنای خاص آن، به اصول ذیل دست یافته است: اصل اثبات و نفی؛ اصل ارائه معیار؛ آزادی و عدم اجبار؛ اصل رنج و گنج؛ درمان درد با ضد آن؛ اصل روشنگری؛ معیار خیر و شر؛ عملی کردن وعده و اجرایی نکردن وعید؛ ضرورت توجه به حیات طیبه و آخرتگرایی در برابر دنیاگرایی.