فایل word: الگوی تربیت فرزند بر مبنای تحلیل و تفسیر سوره لقمان

نویسنده
تاریخ انتشار
۳۰ بهمن ۱۳۹۸
دسته بندی
تعداد بازدید
2454 بازدید
12,000 تومان

معرفی اجمالی مقاله: الگوی تربیت فرزند بر مبنای تحلیل و تفسیر سوره لقمان ؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۶؛ موضوع: الگوی تربیت فرزند ؛ تعداد صفحات: ۲۰؛ مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث؛  کلیدواژه ها: الگو ؛ تربیت فرزند ؛ لقمان حکیم ؛ سوره لقمان. فرمت این فایل (doc -word) است و قابل ویرایش می باشد. توضیحات: این فایل در قالب فرمت (doc -word) تنظیم شده است و به هیچ وجه مشکل به‌هم ریختگی کلمات در آن وجود ندارد. همچنین به منظور رعایت اعراب گذاری صحیح آیات، کلیه آیات به کار رفتن در متن این فایل با استفاده از نرم افزار جامع التفاسیر درج شده است. 

 

عنوان کامل مقاله: الگوی تربیت فرزند بر مبنای تحلیل و تفسیر سوره لقمان

    

مشخصات مقاله الگوی تربیت فرزند بر مبنای تحلیل و تفسیر سوره لقمان:

عنوان مجله: آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث؛ حوزه موضوعی مقاله: الگوی تربیت فرزند – تفسیر سوره لقمان ؛ سال انتشار: ۱۳۹۶

 


فهرست بخشهای مقاله:

چکیده

مقدمه

مفهوم ­شناسی الگو

عناصر الگوی استفاده شده‌­ی لقمان حکیم

الف. محتوای تربیتی لقمان حکیم

۱. ساحت اعتقادی

۲. ساحت عبادی

۳. ساحت اخلاقی

ب. اصول تربیتی لقمان حکیم

۱. اصل اقناع متربی

٢. اصل رعایت اهمیت و اولویت

۳. اصل طرح بایدها و نبایدها در کنار هم

۴. اصل اعتدال

۵. اصل جامع نگری

ج. روش های تربیتی لقمان حکیم

۱. روش موعظه

۲. روش استدلال

۲ – ۱. در ساحت اعتقادی

۲ – ۲. در ساحت اخلاقی

۳. روش تشبیه و تمثیل

۳ – ۱. در ساحت اعتقادی

۳ – ۲. در ساحت اخلاقی

۴. روش استفاده از بیان عاطفی در تعامل با متربی

۵. روش عینی سازی و ذکر مصادیق به جای ذکر مفاهیم کلی

۶. روش اظهار و ایجاد تنفر نسبت به رفتارهای نامطلوب

نتیجه گیری

منابع و مآخذ

 


بخشهایی از متن مقاله: 

چکیده

مقاله حاضر با عنوان «الگوی تربیت فرزند بر مبنای تحلیل و تفیسر سوره لقمان» با هدف کشف الگوی مورد استفاده لقمان حکیم در تربیت فرزندش با استفاده از تفسیر و تحلیل آیات سوره لقمان و با روش تحلیل محتوا و استنباطی به بررسی این موضوع پرداخته است. نتایج نشان می دهد که الگوی تربیتی لقمان حکیم از سه عنصر اصلی محتوا، اصول و روشهای تربیت تشکیل شده است.

در قسمت محتوا، سه محور اساسی آموزه های های اعتقادی، آموزه های عبادی و آموزه های اخلاقی مورد توجه بوده است. در بخش اصول تربیتی از شش اصل «اقناع متربی»، «رعایت اهمیت و اولویت»، «طرح باید ها ونبایدهای تربیتی در کنار هم»، «جامعیت»، «اعتدال» و «زیباسازی و جذابیت» استفاده شده است. در قسمت روشها تربیتی نیز شش روش «موعظه»، «استدلال»، «تشبیه و تمثیل»، «بهره گیری از بیان عاطفی»، «عینی­سازی و ذکر مصادیق بجای ذکر مفاهیم کلی» و «ایجاد تنفر برای ترک رفتارهای نامطلوب» مورد استفاده قرار گرفته است.

 کلیدواژه­‌ها: ایمان؛ دوری از بهشت؛ تربیت اخلاقی؛ تذکر؛ مال؛ بخل؛ امام رضا (ع).

 

مقدمه

موضوع الگوهای تربیتی از مهم ترین مباحث کلیدی و کاربردی در تعلیم و تربیت است. در دین مبین اسلام، این موضوع اهمیت ویژه ای دارد و در قرآن، به عنوان مهم ترین منبع اسلامی، اهتمام ویژه ای به آن شده است.

قرآن در قالب های مختلف، گاهی در قالب واژگانی چون «اسوه» (احزاب، ۲۱ و ممتحنه، ۴) و «مثل» (تحریم، ۱۱) و گاهی در قالب عباراتی چون «و اذکر فی الکتاب» (مریم، ۱۶، ۴۱، ۵۱، ۵۴ و ۵۶)» و گاهی در قالب «و اذ» (بقره، ۱۲۷؛ آل عمران، ۳۵: مائده، ۲۰ و ابراهیم، ۳۵)، الگوهایی را معرفی کرده و سبک زندگی آنان را مایه­ی عبرت و سرمشق دیگر انسان ها قرار داده است.

لقمان حکیم یکی از این الگوهاست که در قالب عبارت «و اذ» به عنوان الگو معرفی شده است. «وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یعِظُهُ یا بُنَی لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ»(لقمان، ۱۳)؛ به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش – درحالی که او را موعظه می کرد. گفت: پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است. در واقع، خداوند مواعظ لقمان را نقل می کند و از دیگران می خواهد تا مواعظ او را بشنوند و لقمان را الگوی خود در زندگی قرار دهند. ویژگی مهم لقمان حکیم بودن او است: «وَلَقَدْ آتَینَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ» (همان، ۱۲).

لقمان با داشتن این ویژگی مهم، به تربیت فرزندش اقدام کرد و الگوی مطلوبی از تربیت را ارائه نمود. درباره­‌ی لقمان و تربیت فرزندش، آثاری وجود دارد. این آثار را می توان به دو دسته تقسیم کرد: آثار تفسیری و آثار غیر آن.

در کتب تفسیری، مفسرین به مناسبت بحث از سوره­‌ی لقمان، به تفسیر آیات مربوط به رابطه­‌ی لقمان با فرزندش پرداخته اند. یکی از آثار این گروه، تفسیری است که به صورت تک نگاشت و تحت عنوان مربی نمونه: تفسیر سوره­‌ لقمان، از سوی آیه الله سبحانی نوشته شده است.

آنچه در کتاب یادشده و دیگر کتب تفسیری آمده، تفسیرهای عمومی و متعارف از آیات است و اصولا مفسرین درصدد کشف و ارائه الگوی تربیتی لقمان حکیم نبوده اند؛ و از میان آثار غیر تفسیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طاهری در پایان­نامه­‌ی ارشد خود با عنوان «تربیت دینی کودک با تاکید بر آیات سوره­ مبارکه لقمان»، به شرح و تفسیر آیات مربوط به مواعظ لقمان به فرزندش، با استفاده از برخی از کتب تفسیری و سایر منابع موجود پرداخته است. حیدری (۱۳۸۹) در مقاله ای با عنوان «آموزه های تربیتی حضرت لقمان در قرآن»، سه موضوع «اولویت بندی مفاهیم تربیتی»، «شیوه‌­ی تربیت لقمان» و «گونه های تربیت» را در دو بخش «دینی» و «اجتماعی» بررسی کرده است.

مولایی پارده و میردامادی (۱۳۹۵) در مقاله ای با عنوان «تحلیلی بر منشور تربیتی لقمان حکیم در قرآن کریم»، به موضوعاتی چون معرفی لقمان، شیوه تربیتی لقمان و مبانی دینی و اجتماعی تربیتی لقمان پرداخته اند. مقاله «اصول و روش های تربیتی سورہی لقمان» اثر اسماعیل دانش (۱۳۸۹)، شش اصل و روش با عنوان های «اصل حریت و روش محبت»، «اصل تذکر و روش موعظه»، «اصل خدامحوری و روش دوری از شرک»، «اصل کرامت و توجه دادن به امور آخرتی» و «اصل عبودیت و روش ایجاد روحیه شکرگذاری» را بررسی کرده است.

حسینی مردی (۱۳۸۹) نیز در مقاله ای با عنوان «شیوه های تعلیم و تربیت در اندرزهای لقمان حکیم»، اندرزهای ده­گانه‌­ی لقمان را به عنوان ده روش تربیتی تحلیل نموده است.

همچنین، موسوی و سلیمانی فرد (۱۳۹۵) در مقاله­‌ی خود با عنوان «سبک زندگی بر اساس نصایح قرآنی حضرت لقمان (ع)»، ذیل دو محور سبک زندگی اعتقادی و سبک زندگی عبادی و اخلاقی، به بررسی و شرح نصایح ده گانه لقمان حکیم پرداخته اند.

ملاحظه می شود که آثار ارائه شده، هیچ کدام درصدد ارائه الگوی تربیتی لقمان حکیم نبوده اند؛ از این رو، کشف الگوی تربیتی لقمان حکیم بر اساس تفسیر و تحلیل آیات سوره­ لقمان، موضوع جدیدی است که این مقاله درصدد ارائه‌ی آن است. در این پژوهش، پس از ارائه­ تعریفی از مفهوم الگو، عناصر و مؤلفه های الگوی استفاده شده­ی لقمان حکیم برای تربیت فرزندش بررسی می شود.

 

نتیجه گیری

خداوند متعال در قرآن به عنوان کتاب هدایت و تربیت، الگوهای متعدد تربیتی را معرفی کرده است. لقمان از جمله­‌ی این الگوهاست که خداوند از وی به عنوان مربی حکیم یاد می کند. بر اساس بررسی انجام شده در آیات سورہی لقمان، الگوی استفاده شده­‌ی لقمان برای تربیت فرزندش، از سه مؤلفه «محتوا، اصول و روش های تربیتی» تشکیل شده است.

در مؤلفه­‌ی محتوا، به سه محور اساسی ساحت اعتقادی، ساحت عبادی و ساحت اخلاقی توجه شده است. در مؤلفه­‌ی اصول تربیت، مهم ترین اصول تربیتی استفاده شده­ی ایشان، پنج اصل «اقناع متربی»، «رعایت اهمیت و اولویت»، «طرح بایدها و نبایدهای تربیتی در کنار هم»، «اعتدال» و «جامع نگری» بوده است.

همچنین، ایشان از شش روش تربیتی «موعظه»، «استدلال»، «تشبیه و تمثیل»، «بهره گیری از بیان عاطفی»، «عینی سازی و ذکر مصادیق به جای ذکر مفاهیم کلی» و «اظهار و ایجاد تنفر نسبت به رفتارهای نامطلوب» بهره گرفته است.

از آنچه گفته شد به دست می آید که:

۱. در برنامه­‌ی تربیتی لقمان حکیم، هم به ساحت های مختلف تربیتی اعم از اعتقادی، عبادی و اخلاقی و هم به ابعاد مختلف اعم از بعد فردی (شرک نورزیدن به خدا و نماز خواندن) و بعد اجتماعی (امر به معروف و نهی از منکر و پرهیز از تکبر در برابر دیگران و آهسته صحبت کردن با دیگران) و نیز هم به بایدها و هم به نبایدها توجه شده است و این امر از لزوم جامعیت برنامه­ی تربیتی حکایت دارد.

٢. لقمان حکیم در برنامه تربیتی خود به اصل اولویت بندی توجه کرده است و در گام اول، تربیت اعتقادی را مدنظر قرار داد و از آموزه هایی چون توحید و دوری از شرک و نیز معاد و حسابرسی دقیق اعمال سخن به میان آورد.

در گام دوم، به تربیت عبادی پرداخت و بر آموزه های عبادی و شرعی چون اقامه‌­ی نماز، امربه معروف و نهی از منکر تأکید کرد و در گام سوم، از تربیت اخلاقی سخن به میان آورد و آموزه هایی چون صبر، دوری از تکبر و فخرفروشی را مطرح کرد؛ بنابراین، می توان گفت که تربیت اعتقادی و آموزه های مربوط به آن، در الگوی تربیتی لقمان حکیم بر همه­ی ساحت های دیگر مقدم است و اهمیت و اولویت بیشتری دارد.

٣. از نوع نگاه و نیز اهتمام ویژه به استدلال و بیان وجه بایدها و نبایدهای مطرح شده در برنامه تربیتی می توان نتیجه گرفت که لقمان حکیم رویکردی تعقل گرایانه و حکمت محور به تربیت دارد. بر اساس این آیات، ایشان در پایان همه‌­ی توصیه های خود به نحوی استدلال می کند؛

برای نمونه، در تعلیل لزوم دوری از شرک، آن را ظلم بزرگ می شمارد. در دستور به صبر، آن را اهم امور الزامی در زندگی معرفی می کند. در توصیه به ترک تکبر و خودپسندی، وجه آن را دوست نداشتن خداوند بیان می کند و در توصیه به پایین آوردن صدا، به شبیه بودن صدای بلند به صدای الاغ و زشتی آن استدلال می کند.

همه­‌ی این موارد، از بارز بودن رویکرد تعقلی در برنامه تربیتی لقمان برای فرزندش حکایت دارد و شاید از همین رو خداوند درباره­ی ایشان فرمود:

«وَلَقَدْ آتَینَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ » و نفرمود: «و لقد آتینا لقمان الرحمه». بنابراین، می توان گفت تربیت دینی، وجهه­ای عقلانی دارد و در آن، بهره گیری از استدلال و تعقل جایگاه ویژه ای دارد و هدف، اقناع متربی است و متربی در پرتو این اقناع، به آرامش می رسد و زمینه­ی رشد بیشتری در سایر ساحت ها پیدا می کند.

۴. در آموزش معارف دینی. تنها به ذهن مخاطب توجه نمی شود، بلکه در موارد لازم، به عواطف او نیز باید توجه شود و لقمان حکیم با تکرار تعابیری چون «یا بنی» به این امر اهتمام ورزیده است؛ بنابراین، در تربیت دینی لازم است در کنار رویکرد عقل گرایانه و حکیمانه، از نیروی برانگیختگی عواطف بهره جست تا متربی هم عاقلانه و هم عاشقانه مسیر رشد خود را طی کند.

 

منابع و مآخذ

 قرآن مجید

 ترجمه­‌ی آیت الله ناصر مکارم شیرازی.

ابن عاشوره التحریر و التنویر؛ مؤسسه التاریخ العربی، بیروت، ۱۴۲۰ ق.

ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار الفکر، ۱۴۲۴ ق.

اشکوری، محمدبن علی؛ تفسیر شریف لاهیجی؛ تهران، داد، ۱۳۷۳ ش.

باقری، خسرو؛ نگاهی دوباره به تربیت اسلامی؛ ج ۱، تهران، مدرسه، ۱۳۹۰ ش.

باهنر ناصر؛ آموزش مفاهیم دینی همگام با روان شناسی رشد؛ تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل، ۱۳۸۸ ش.

بناری، علی همت؛ نگرشی بر تعامل فقه و تربیت؛ قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۸ ش.

جمعی از نویسندگان (زیر نظر محمدتقی مصباح یزدی)؛ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ تهران، مدرسه، ۱۳۹۱ ش.

جمعی از نویسندگان؛ درآمدی بر نظام نامه تربیتی المصطفی؛ چاپ دوم، قم، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفى، ۱۳۹۷ ش.

حاجی ده آبادی، محمد؛ درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، قم، دفتر تبلیغات و تدوین متون درسی مرکز جهانی علوم اسلامی، ۱۳۷۷ ش.

حر عاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعه الى تحصیل الشریعه؛ تصحیح عبدالرحیم شیرازی: بیروت، موسسه الاعلمی، بی­تا.

 حسینی همدانی، محمد؛ انوار درخشان در تفسیر قرآن؛ تهران، لطفی، ۱۴۰۴ق.

حسینی لمردی، ابراهیم؛ «شیوه های تعلیم و تربیت در اندرزهای لقمان حکیم»؛ پژوهش و اندیشه، شماره­ی ۱۶، ۱۳۸۹ ش.

 حسنی بافرانی، طلعت و محمدعلی مهدوی راد؛ «منظومه باورهای بنیادین انسان سالم از دیدگاه قرآن»؛ فلسفه دین، شماره­ی ۱۱، ۱۳۹۰ ش.

حیدری، گلشاد؛ «آموزه های تربیتی حضرت لقمان در قرآن»؛ راه تربیت، شماره­ی ۱۳، ۱۳۸۹ ش.

دانش، اسماعیل؛ «اصول روش های تربیتی سورہی لقمان»؛ راه تربیت، شماره­ی ۱۳، ۱۳۸۹ ش.

 داودی، محمد؛ تربیت دینی؛ قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۶ ش.

دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه؛ تهران، دانشگاه تهران (سازمان لغت نامه دهخدا)، ۱۳۷۷ ش.

 راغب اصفهانی، حسین بن محمد المفردات فی غریب القرآن؛ دمشق، الدارالشامیه، ۱۴۱۲ ق.

رضایی اصفهانی، محمدعلی؛ تفسیر قرآن مهر؛ قم، پژوهش های تفسیر و علوم قرآن، ۱۳۸۷ ش.

____________________؛ قرآن و تربیت (تفسیر موضوعی میان رشته ای قرآن و علوم)؛ ج ۳، تهران، تلاوت، ۱۳۹۴ ش.

ساجدی، ابوالفضل و غلام حیدر کوشا؛ روش های تربیت اجتماعی در خانواده و شاخص های آن؛ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۹۴ ش.

ساروخانی، باقر؛ دایره المعارف علوم اجتماعی؛ تهران، کیهان، ۱۳۷۰ ش.

سبحانی تبریزی، جعفر؛ مربی نمونه: تفسیر سوره­ی لقمان؛ قم، بوستان کتاب، ۱۳۹۳ ش.

سبزواری، محمد؛ ارشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن؛ بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۹ ق.

صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه؛ قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۶ ق.

طاهری، سهیلاء «تربیت دینی کودک با تاکید بر آیات سوره­ی مبارکه لقمان»؛ پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۲ ش.

طباطبایی، محمدحسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۰ ق.

طبرسی؛ فضل بن حسن؛ جوامع الجامع؛ قم، مرکز مدیریت حوزه­ی علمیه، ۱۴۱۲ ق.

_________________؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن؛ تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲ ش.

طریحی، فخرالدین بن محمد؛ مجمع البحرین؛ تهران، مرتضوی، ۱۳۷۵ ش.

 طوسی، محمدبن حسن؛ التبیان فی تفسیر القرآن، قم، موسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۳ ق.

 طیب، عبدالحسین؛ اطیب البیان فی تفسیر القرآن؛ تهران، اسلام، ۱۳۶۹ ش.

 فراهیدی، خلیل ابن احمد؛ کتاب العین، قم، نشر اسوه، ۱۳۸۳.

 فیض کاشانی؛ محمدبن مرتضى، الأصفی فی تفسیر القرآن؛ قم، مکتب الإعلام الإسلامی، ۱۴۱۸ ق.

 قائمی مقدم، محمدرضا؛ «روش الگویی در تربیت اسلامی»؛ معرفت، شماره­ی ۶۹، ۱۳۸۲ ش.

_________________؛ روش های تربیتی در قرآن؛ ج ۱، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،۱۳۹۱ ش.

_________________؛ روش های تربیتی در قرآن؛ ج ۲، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،۱۳۹۳ ش.

قرائتی، محسن؛ تفسیر نور؛ تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ۱۳۸۸ ش.

قرشی بنابی، علی اکبر؛ تفسیر احسن الحدیث؛ تهران، بنیاد بعثت، ۱۳۷۵ ش.

مشایخی راد، شهاب الدین؛ «اصول تربیت از دیدگاه اسلام»؛ روش شناسی علوم انسانی، شماره­ی ۳۲، ۱۳۸۱ ش.

مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان)؛ تفسیر نمونه؛ تهران، دار الکتب الإسلامیه، ۱۳۷۱ ش.

معین، محمد؛ فرهنگ معین؛ تهران، امیرکبیر، ۱۳۸۵ ش.

موسوی، سید رضا و خدیجه سلیمانی فرد؛ «سبک زندگی بر اساس نصایح قرآنی حضرت لقمان (ع)»؛ فصلنامه قرآنی کوثر، شماره­ی ۵۸، ۱۳۹۵ ش.

مهدی زاده، حسین؛ «آموزه های اسلامی در باب تقلید از الگوها (با تأکید بر دوره جوانی)؛ معرفت، شماره­ی ۶۷، ۱۳۸۲ ش.

 مولایی پارده، برزو و سید محمد میردامادی؛ «تحلیلی بر منشور تربیتی لقمان حکیم در قرآن کریم»؛ مطالعات تاریخ و تمدن ایران و اسلام، شماره­ی ۴، ش.

 نحلاوی، عبدالرحمن؛ اصول التربیه الاسلامیه و اسالیبها فی البیت والمدرسه و المجتمع؛ دمشق، دارالفکر، ۱۴۳۱ ق.

 هومن، حیدرعلی؛ شناخت روش علمی در علوم رفتاری؛ تهران، سمت، ۱۳۸۶ ش.


راهنمای خرید فایل:

برای دانلود فایل word این مقاله از طریق گزینه «خرید» اقدام نمایید. بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود. همچنین، فایل خریداری شده از طریق ایمیل برای کاربر ارسال می گردد(توجه نمایید در مرحله تکمیل فرم خرید فایل، آدرس ایمیل خود را به درستی وارد نمایید). در صورت بروز هرگونه مشکل برای خرید یا دانلود این فایل، درخواست خود را از طریق ایمیل یا تلگرام برای ما ارسال نمایید(طی چند ساعت، پیام ارسالی پاسخ داده می شود):

ID تلگرام: fatahi3@           ایمیل: fatahi668@gmail.com

 


مقالات مرتبط با موضوع الگوی تربیت فرزند :

فایل word: الگوی مفهومی تربیت عاطفی با رویکردی بر نهج البلاغه

راهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث

فایل word: تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیه ‌السلام

روایات سبع سنین در فرزندپروری ، گونه ‏ها و تحلیل درونی آنها

سبک تربیتی امام رضا (ع) در تربیت کودکان

 


واژگان و اصطلاحات پرتکرار مقاله: الگوی تربیت فرزند ؛ سوره لقمان ؛ الگوی تربیتی ؛ الگوهای تربیتی ؛ روش تربیتی ؛ روشهای تربیتی ؛ شیوه تربیتی ؛ سبک تربیتی ؛ اصول تربیتی ؛ لقمان حکیم ؛ تعلیم و تربیت ؛ متربی 


عناوین مشابه و جستجو شده:

تربیت فرزند در اسلام

تربیت فرزندان در خانواده

روش صحیح تربیت فرزند

الگوی تربیت فرزند در قرآن

مفاهیم تربیتی سوره لقمان

الگوی تربیت فرزند بر مبنای سوره لقمان

اصول تربیت فرزند بر مبنای سوره لقمان

روشهای تربیت فرزند بر مبنای سوره لقمان


انتهای پیام فایل WORD مقاله: الگوی تربیت فرزند بر مبنای تفسیر سوره لقمان

 

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.