بررسی روایات امام علی (ع) در توصیف ویژگی های فردی زن


بررسی روایات امام علی (ع) در توصیف ویژگی های فردی زن-در حال بارگذاری
۱۸ شهریور ۱۳۹۷
PDF
400 K
39
رایگان

بررسی روایات امام علی (ع) در توصیف ویژگی های فردی زن

.

نویسندگان: فتیحه فتاحی زاده ؛ محمدرضا رسولی راوندی ؛ الهه حاتمی راد

.

سال انتشار: ۱۳۹۴

سطح مقاله: علمی پژوهشی

چکیده

در کتب روایی مختلف، روایاتی از امام علی (ع) در مورد زن وارد شده است که تعدادی از این احادیث، شخصیت و هویت زن را زیر سوأل برده و مورد نکوهش قرار داده است. برخی تعابیری که در نهج البلاغه و جز آن به چشم می خورد به توصیف ویژگی های فردی زن پرداخته و آنان را ناقص العقل ، ناقص الایمان ، شر ، قلیل الوفاء ، آسیب پذیر در برابر گناه و… معرفی کرده است که زمینه ساز اختلاف نظرات متعددی بین علماء و شارحان نهج البلاغه گشته است. جدای از مشکلات سندی که متوجه اکثر این روایات است، در صورت عدم رعایت اصول و مبانی فهم حدیث ، متن آنها نیز با ملاک ها و معیارهایی چون؛ قرآن، سنت، عقل، شان معصوم، واقع و تاریخ، مخالف و از نظر به دور می نماید. و آنچه مورد پذیرش و موافق روح اسلام و سیره علوی است، یکسان بودن زن و مرد در خلقت و آفرینش و ابعاد شخصیتی است که البته این تنافی با حوزه جنسیتی زن و تفاوتهای مربوط به آن ندارد.

کلید واژه ها: امام علی (ع) ؛ احادیث ؛ نقد سند ؛ نقد متن ؛ نکوهش زن

.

نویسندگان [English]

fatihe fattahizadeh؛ reza rasuli؛ elahe hatami

.

Abstract

There are various narrative books on Imam Ali’s accounts about women. However, in some of these accounts, women character and identity are undermined and blamed. Some of these accounts in Nahjolbalgheh and elsewhere reflect women as intellectually deformed and incomplete, mean, unfaithful, and vulnerable to sins, etc. All these have led to multiple disagreements among scholars and commentators of Nahjolbalgheh.

Apart from inauthenticityof the sources and documentation of the majority of these accounts, ifsound principles and basics in understanding Islamic sayings and accounts are not employed, suchaccounts are in controversy with the norms and criteriaofthe sublime Quran, tradition, reason, the status of the Innocent Imams, and the historical events. What is accepted and approved in Islamic perspectives and Alavi life-style and manners is the equity of men and women in creation and personal dimensions, yet, at the same time, this is not incongruent with the nature of female gender andthe differences related to it.

Keywords: Imam Ali (AS), Narration, Document criticism, Text criticism, Blaming women