بررسی لایه آوایی سوره انبیاء از منظر سبک شناسی
بررسی لایه آوایی سوره انبیاء
نویسندگان: مینا پیرزادنیا؛ مالک عبدی؛ راضیه قاسمی
چکیده
سبکشناسی، به عنوان یکی از گرایش های زبانی نقد متون ادبی، از لایه های مختلفی برای تحلیل متن سود میجوید که سطح آوایی یکی از آن ها به شمار می آید. در این لایه، برجسته ترین ویژگی های خلق موسیقی که به دلیل “نشان دار” بودن به یک مشخصه سبکی بدل میگردد، بررسی می شود و جنبه های زیبایی شناسی آن بازگو میگردد. اوج زیبایی موسیقی در متون ادبی را در آیات قرآن میتوان یافت، که با آرایش کلمه ها و چینش دقیق آنها در کنار هم، باعث تناسب و انسجام شده و توجه خواننده را به متن جلب می کند. از آنجا که موسیقی نقش بی بدیلی در قرآن کریم ایفا میکند، لذا در این پژوهش مهمترین جنبه های خلق موسیقی را در سوره مبارکه(أنبیاء) مورد واکاوی قرار دادهایم.
در این سورهی مبارکه، شواهد مخلتفی سبب خلق موسیقی و آهنگ گشته است، اما برخی به دلیل بسامد بالا، به یک مشخصهی سبکی بدل گشته است، که در زیر مجموعهی موسیقی درونی، موسیقی معنوی و موسیقی فکری به آنها پرداخته شده است. ایجاد تناسب، انسجام و هماهنگی لفظ با معنی به منظور جلب خواننده، تصویر سازی صحنه های فرح بخش بهشتیان و عذاب آور دوزخیان از طریق صفات و حروف، تثبیت معانی در ذهن از طریق کاربرد مفاهیم متضاد، از کارکردهای موسیقی در این سورهی مبارکه است. این پژوهش، با روشی تحلیلی- توصیفی به بررسی لایه آوایی سوره مبارکه انبیاء پرداخته است.
واژگان کلیدی: سوره مبارکه انبیاء؛ سبک شناسی؛ لایه آوایی؛ موسیقی درونی و آشنایی زدایی
بررسی لایه آوایی سوره انبیاء
سطح مقاله: علمی پژوهشی
عنوان مقاله [English]
A Stylistic Study of the Phonetic Level of the Holy Surah al-Anbiyā
چکیده [English]
Stylistics, as a branch of linguistics for criticizing literary works, uses various levels to analyze texts, one of which being the phonetic level. In this study, the most prominent features of rhythmic composition, which become stylistic features for their being “marked” were studied, and their aesthetic aspects were identified. The climax of rhythmic beauty in literary works can be found in the Qur’anic ayahs in which the words arrangement and their precise alignment has created congruence and coherence attracting readers’ attention to the text.
As rhythm has a matchless function in the Holy Qur’an, in the present study the most significant aspects of rhythmic composition in Surah al-Anbiyā were put into our focus of attention. In this holy Surah, different evidence contribute to rhythmic composition, some of which have been turned into a stylistic feature owing to high frequency.
Here three categories of internal, spiritual and mental rhythm were analyzed taking a descriptive-analytic approach. Making congruence, coherence, and agreement between word and meaning to attract readers, visualizing exhilarating scenes experienced by paradise-dwellers and agonizing ones by hell-dwellers through features of letters and fixing meanings in mind through applying antonymous concepts are considered as major rhythmic functions in this Surah.
کلیدواژهها [English]
the Holy Surah al-Anbiyā, stylistics, phonetic level, internal rhythm, defamiliarization
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.