بررسی و ارزیابی دیدگاه شهید مطهری درباره حدیث «مجدد دین»

نویسنده
تاریخ انتشار
۱ بهمن ۱۳۹۶
تعداد بازدید
820 بازدید
رایگان

بررسی و ارزیابی دیدگاه شهید مطهری درباره حدیث «مجدد دین»

.

نویسنده: رسول محمدجعفری

.

رتبه مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده

حدیث معروفی از پیامبر(صلى الله علیه و آله) روایت شده که برابر با آن خداوند در هر قرنی کسی را در میان این امت بر می انگیزد تا دین را تجدید کند. این حدیث ابتدا در سنن ابی داود و سپس در بسیاری از جوامع روایی اهل سنت نقل شده و برخی نیز بر صحت حدیث از نظر سند و محتوا اجماع دارند، در شیعه نخستین بار شیخ بهایی آن را گزارش کرده است. شهید مطهری در آثار خود نسبت به اصالت این حدیث تشکیک کرده و آن را از نظر سند به جهت وجود ابوهریره، ضعیف دانسته است و از جهت مضمون نیز، چهار اشکال بر آن وارد کرده است.

به نظر می رسد، این اشکالات در رد حدیث ناتمام باشد، زیرا صرف وجود ابوهریره موجب ضعف حدیث نخواهد بود، چنان که بسیاری از محدثان شیعه از او روایت نقل کرده اند. درباره اشکالات محتوایی نیز: اولا؛ واژه «رأس» در حدیث قید اتفاقی می باشد، ثانیا؛ «مَن» در حدیث از الفاظ عام بوده و بر بیش از یک نفر نیز دلالت دارد، ثالثا؛ اشتباه در تعیین مصادیق دلیلی بر وضع حدیث نخواهد بود. رابعا؛ بنابر دلایلی چند نمی توان روایت مجدد را متأثر از اندیشه فلسفی ایرانیان باستان دانست.

واژگان کلیدی: حدیث «مجدد دین»؛ شهید مطهری؛ نقد حدیث

 .

عنوان مقاله [English]

Evaluation martyr Motahari views about the hadith “narrative of religion Mojaded
.

چکیده [English]

A famous narrative of the Prophet (peace be upon him) narrated that in each century , Allah poses person among the nations to renew religion. First , narrative have been quoted in Abi Dawood Sunan and then quoted in many sunni narrative communities and And some of them have consensus on the authenticity of document and content narrative, the first time , in Shiite, Sheikh Baha’i has reported.

Martyr Motahhari’s works have doubts about the authenticity of this hadith And the document because its narrated by Abu Hurayra . As for the content ,he had four criticals .seems to be, in reject, these critical are incomplete in reject of narrative, because existence of Abu Hurayrah will not make invalid narrative , So that many Shia narrators have narrated his .

About content criticals as well: First, the word “ras” in the hadith is adverb Etefaghi. secondly, the “man” in the narrative is common word and implies on more than one, thirdly, mistake in Determining the narrative examples, there is no reason that narrative is imitation; Fourthly, as reasons can not say the philosophical thought of ancient Iranians had impression on Mojaded narrative.

کلیدواژه‌ها [English]

religon Mojaded, narrative, martyr Motahari, criticism of hadith

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.