قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 17 آبان 1397 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
تحلیل زبان شناختی اختلاف قرائت در ماده «فَتَحَ» و «فتَّح»
.
چکیده
نویسندگان منابع دانش لغت معنای فتح به تخفیف و فتَّح به تشدید را دو گونه بیان کردهاند: برخی «فتح» و «فتَّح» را مترادف دانستهاند؛ اما عدهای از لغت پژوهان در معاجم لغوی فَتح و فـتَّح را از نظر معنا متفاوت دانستهاند. بازتاب این اختلاف در بیان معنای فتح به تخفیف و تشدید در اختلاف قرائت قرآن مشاهده میشود. برخی قاریان در قرائت خود ماده «فتح» و «فتَّح» را به یک معنا دانستهاند؛ بنابراین در بیشتر آیات قرآن فعل فتح را بدون تشدید قرائت کردهاند. برخلاف بیشتر قراء، ابن عامر از قاریان هفتگانه یکی از مبانی قرائی خود را تفاوت معنایی این دو واژه دانسته و معتقد است فعل فتَّح به تشدید برخلاف فَتح به تخفیف بر تکثیر و تکرار دلالت دارد. بههمینسبب در تمام نمونهها که کلمه پس از فعل فتح جمع است، فعل را به تشدید خوانده است.
در این نوشتار کوشش شده است بازتاب آرا لغت پژوهان بر قرائت قرآن کریم یا بالعکس و اثبات وحیانی نبودن قرائتهای هفتگانه ماده فتح در لغت با روش توصیفیتحلیل زبان شناختی بررسی شود. نتیجه حاصل از پژوهش نشان میدهد تحلیل اختلاف قرائت در آیات مشابه این نظریه را تقویت و تأیید میکند که قراء در اختیار قرائت خود تنها به نقل متکی نبودهاند و در برخی نمونهها اجتهاداتی داشتهاند و گاهی اختلاف قرائت بر آرا لغت پژوهان اثر داشته است. همچنین تحلیل قرائت قاری در آیات مشابه نادرستی برخی از اظهارات و توجیهات قرائی صاحبان منابع احتجاج قرائات را تأیید میکند؛ همانگونه که بر نادرستی برخی استنادات صاحبان معاجم لغوی صحه میگذارد که به دلیل توجه نکردن به اختلاف قرائت به وجود آمده است.
.
مجلات علوم قرآن و حدیث ؛ رده مقاله: مقالات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث
.
.اختلاف قرائت در اولین آیه ربا و نقش آن در آراء مفسران و فقیهان شیعه
طبری و اختلاف قرائت در آیات الاحکام عبادی
ارتباط اختلاف قرائات با تحریف قرآن
.
تحلیل زبان شناختی اختلاف قرائات در ماده «فَتَحَ» و «فتَّح», بررسی زبان شناختی اختلاف قرائت در ماده فَتَحَ و فتَّح, تحلیل زبانشناختی اختلاف قرائات در ماده «فَتَحَ» و «فتَّح», بررسی زبان شناسی اختلاف قرائات, بررسی زبانشناختی «فَتَح» و «فَتَّح» در قرائات, زبانشناختی اختلاف قرائت در مادههای «فَتَحَ» و «فتَّح»
_______