تحلیل سیر اندیشه مفسران در تفسیر «و علم آدم الاسماء کلها»

نویسنده
تاریخ انتشار
۲۵ تیر ۱۳۹۷
تعداد بازدید
917 بازدید
رایگان

عنوان مقاله: تحلیل سیر اندیشه مفسران در تفسیر «و علم آدم الاسماء کلها»

.

نویسنده: احمد آقایی‌ زاده ترابی

.

سال انتشار: ۱۳۹۶        سطح مقاله: علمی پژوهشی

واژگان کلیدی: آیه ۳۱ بقره، سیر تفسیر آیه ، تعلیم اسماء ، آفرینش آدم (ع).

.

چکیده

در آیه ۳۱ سوره بقره، موضوع تعلیم اسماء به آدم مطرح شده است و مفسّران طی قرون متمادی، آراء مختلفی را ذیل آیه ارائه کرده‌اند که نیازمند تحلیل و بررسی است. این پژوهش با مطالعه تاریخ‌مند دیدگاه‌ های تفسیری ـ از قرن نخست تا قرن پانزدهم ـ بر آن است تا سیر اندیشه مفسران را ذیل آیه مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهد و نشان دهد که تفسیر صحابه و تابعان ذیل آیه اغلب با نوعی ساده‌انگاری همراه بوده است و این نگاه در تفاسیر قرن دوم و سوم ادامه یافته است تا اینکه طبری در قرن چهارم، نگاه نقادانه و موشکافانه‌ای را در تفسیر این آیه به‌کار برده است و مسیر را برای مفسّران پس از خود گشوده است تا کم‌ و بیش ابعاد جدیدی از فهم آیه را شناسایی کنند. اوج این ژرف‌کاوی در قرن ۱۴ و ۱۵ قابل مشاهده است که دیدگاه‌ها دقیق‌تر و هماهنگ‌تر با سیاق آیات شده و با تفسیر اهل بیت (ع) نیز قرابت بیشتری یافته است.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.