فایل word: تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی


فایل word: تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی-در حال بارگذاری
۱۰ خرداد ۱۳۹۹
WORD
247 بازدید
۱۵۰۰۰ تومان
خرید

معرفی اجمالی مقاله: تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی ؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۸؛ تعداد صفحات: ۱۹؛ فرمت فایل: word؛ حوزه تخصصی مقاله: علوم قرآن و حدیث ؛ واژگان کلیدی: تربیت اقتصادی ؛ امام علی (ع)؛ سیره؛ تربیت؛ اقتصاد. مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث.

فرمت این فایل (doc -word) است و قابل ویرایش می باشد. این مقاله برای ارائه به عنوان تحقیق دانشجویی و استفاده به عنوان منبع علمی مناسب می باشد. آیات به کار رفته در این فایل با استفاده از نرم افزارهای قرآنی درج شده و از این جهت، مشکل بهم ریختگی متون در این فایل به وجود نیامده است. 

 

عنوان کامل مقاله: تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی

    

مشخصات مقاله تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی:

مشخصات نشر: دوفصلنامه آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث؛ دوره ۵، شماره ۱، سال انتشار: ۱۳۹۸، صفحه ۶۱- ۷۹؛ نویسندگان: آیت قبادی؛ داریوش نظری؛ مجتبی گراوند؛ سید علاءالدین شاهرخی.


 

فهرست بخشهای مقاله:

چکیده

مقدمه

پیشینه­‌ی تحقیق

مفاهیم کلیدی

تربیت اقتصادی

سیره

سیره­ اقتصادی امام علی (ع) و مؤلفه­‌های تربیت اقتصادی در سیره­ آن حضرت

١- توکل به خدا

۲- رعایت انصاف

٣- التزام در کسب روزی حلال

۴- رعایت الگوی مصرف

۵- خوش خلقی

۶- امانتداری

۷- اهتمام به کار و تلاش

۸-اهتمام در سازندگی و آبادانی

۹- حفظ منافع جامعه

۱۰- برنامه ­ریزی

۱۱- التزام در ارائه­ کار با کیفیت

۱۲- التزام به قانون

نتیجه گیری

منابع

 


متن مقاله: 

صفحه ۶۱

تربیت اقتصادی سیره علوی

 


تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی صفحه ۶۲

مقدمه

میان توسعه‌ اقتصادی که استقلال، ثبات و پویایی یک جامعه را به دنبال دارد و مقوله‌ی آموزش، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد و در واقع، «هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری در حوزه‌ی آموزش نمی تواند به توسعه‌ اقتصادی پایدار دست یابد»(بیکرا، ۱۹۹۰، ص ۱۵).

در دهه های اخیر و به ویژه در میان کشورهای توسعه یافته، موضوع تربیت اقتصادی یا آموزش اقتصادی به افراد جامعه و به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان اهمیت فزاینده ای یافته و این موضوع از اصول ثابت «نظام تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته در کنار آموزش مهارت های اولیه و ضروری زندگی» (ریموند، ۱۳۹۳، ص ۷۵) شده است.

از دیدگاه امام علی(ع)، اقتصاد یکی از ارکان اصلی قدرت جوامع است و به سبب اینکه آن حضرت به خوبی با مسائل، تحولات، منابع، کمبودها و مشکلات عرصه‌ی تولید، توزیع و مصرف در جامعه اسلامی آشنایی کامل داشته است، ضمن ارائه‌ی راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و معضلات موجود و توسعه ی اقتصادی جامعه، درباره‌ی رفتار مطلوب اقتصادی کارگزاران و مسئولان حکومتی و همچنین اصناف و گروه های مختلف مردم همچون تجار، بازاریان، ثروتمندان، فقراء کارگران، فروشندگان، کشاورزان، افراد بیکار و تنبل و تولیدکنندگان آموزه های نابی را بیان کرده است.

همچنین از دیدگاه امام(ع)، موضوع تربیت که شامل تربیت اقتصادی هم می شود، برای رسیدن به جامعه ی الهی و مرفه، یک اصل زیربنایی است (شریف رضی، ۱۳۷۹، ص ۶۱؛ آمدی تمیمی، ۱۳۷۸، ج ۴، ص ۳۴) که لازمه‌ی تحقق درست آن، آموزش افراد در سنین کودکی و نوجوانی» (همان منبع، ص ۵۲۳) با استفاده از مطالب سودمند است که برای آنان در بزرگسالی کارایی داشته باشد» (ابن ابی الحدید، ۱۹۵۹، ج ۲۰، ص ۳۳۳).

با توجه به مطالب ذکرشده، این پژوهش بر مبنای مستندات موجود در کتب حدیثی، تاریخی و کلامی، به دنبال پاسخ گویی به پرسش ذیل است:

مؤلفه های تربیت اقتصادی در سیره امام علی کدامند؟

تحلیل مسئله بر این فرضیه مبتنی است که در سیره اقتصادی امام على، مؤلفه های غنی و ارزشمندی درباره‌ی تربیت اقتصادی وجود دارد که به علت جایگاه والای حضرت و علاقه و پیروی عامه مسلمانان از ایشان و ناب بودن مطالب ذکر شده که در ذهن یادگیرنده ماندگاری خواهد داشت، می تواند زمینه‌ی ارتقاء سطح استانداردهای موجود در عرصه های تولید، توزیع و مصرف را فراهم کند.

بنا به نظر نگارندگان این مقاله، اهمیت و ضرورت موضوع تبیین مؤلفه های تربیت اقتصادی در سیره امام علی، برای جامعه‌ی امروز ایران در محورهای ذیل قابل بیان است:

١- به سبب اهمیت «الگو در مقوله‌ی تربیت اقتصادی برای انتقال درست مفاهیم به افراد»(مایکل، ۲۰۰۵، ص ۵۱)، سیره امام علی(ع) به عنوان تجلی اسلام ناب، الگویی بی بدیل در این


تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی … صفحه ۶۳

زمینه است.
۲- با توجه به پایین بودن سواد مالی افراد جامعه‌ی ایران، آموزش مؤلفه های استخراج شده از سیره‌ی امام(ع) درباره‌ی تربیت اقتصادی می تواند زمینه‌ی علاقه مندی و اهتمام افراد جامعه برای ارتقاء سطح سواد مالی خود را فراهم آورد.

٣- نظر به اهمیت موضوع توسعه و الزامات آن در جامعه ی ایران که همچون سایر کشورهای درحال توسعه، با مشکلات و معضلات متعدد اقتصادی همچون مصرف زیاد، پایین بودن نرخ بهره وری، دلالی، احتکار، گران فروشی، فرار از مالیات و قانون گریزی مواجه است و با توجه به اینکه یکی از الزامات اصلی اصلاح این روند، اهتمام به فرهنگ سازی و آموزش افراد جامعه است موضوع تربیت اقتصادی مبتنی بر سیره ی امام، می تواند منبع غنی و ارزشمندی برای تحقق این هدف مهم باشد.

۴- با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی، برای رفع آسیب های اقتصادی ایران، کاهش وابستگی های خارجی، تقویت تولید داخلی و خودکفایی و مقابله با تحریم های ظالمانه» (بیات، ۱۳۹۶، ص ۸۱)، ابلاغ شده و در دستور کار ارکان نظام قرار گرفته و با توجه به اینکه تحقق این سند، مستلزم رفع معضلات و مشکلات مطرح در عرصه های تولیدی توزیع و مصرف است و بدین لحاظ، الزامات خاصی را می طلبد، التزام در پیروی از سیره امام علی (ع) درباره‌ی تربیت اقتصادی می تواند عامل مؤثری در تحقق الزامات این سند راهبردی باشد.

 

پیشینه‌ی تحقیق

در بررسی پیشینه‌ی این تحقیق باید متذکر شد که درباره‌ی سیره اقتصادی و تربیتی امام على(ع)، به صورت جداگانه، تاکنون پژوهش های متعددی منتشر شده است؛ اما هیچ کدام از این تحقیقات، موضوع مدنظر این مقاله را در برمی گیرد و تاکنون هیچ پژوهشی با این عنوان منتشرنشده است؛ اما در لابه لای بعضی تحقیقات، مطالبی که با محورهای این مقاله همخوانی داشته باشد، آمده است.

در کتاب سیره اقتصادی امام على (ع) تألیف سید رضا حسینی (۱۳۹۳) نویسنده، درباره‌ی سیره‌ی اقتصادی امام علی(ع) در دو بخش حکومتی و شخصی، بحث و بررسی کرده است.

خانمها فاطمه صنعتی و زهره موسوی زاده (۱۳۹۶) در مقاله ای با عنوان «تبیین مؤلفه های تربیت اقتصادی بر اساس آموزه های اسلامی»، در مجموع ۴۸ مؤلفه را در ذیل سه مفهوم تولید، توزیع و مصرف در روایات اسلامی بررسی کرده و شرح داده اند و به تناسب، از بعضی احادیث امام(ع) در این تحقیق استفاده کرده اند.

سید سجاد علم الهدی (۱۳۹۵)، در پژوهشی با عنوان «روش شناسی اقتصاد اسلامی بر اساس عملکرد اقتصادی امام علی(ع)»، بعضی از رفتارهای اقتصادی شخصی امام(ع) و سیره حضرت در حوزه‌ی نظارت بر بازار، در قالب سیاست های حقوق اقتصادی را شرح داده است.

محمد مولایی (۱۳۹۳) در مقاله «اصول اخلاق تجاری و کسب و کار از دیدگاه امام علی(ع) در


تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی … صفحه ۶۴

نهج البلاغه»، ابتدا اخلاق تجاری را تعریف کرده و سپس فلسفه اخلاق تجاری و کسب و کار در اسلام را به بحث گذاشته و سپس اصول و مقررات اخلاق تجاری و کسب و کار از دیدگاه امام را در هشت بند، دسته بندی و تشریح کرده است.

محمود اصغری (۱۳۸۷) در پژوهش «اصول راهبردی در سیره اقتصادی معصومین علیهم السلام»، مباحث متنوعی در حوزه ی رفتار مطلوب اقتصادی ارائه کرده و به تناسب، از احادیث و سیره امام در این پژوهش بهره برده است.

محمدرضا یوسف زاده (۱۳۹۵) در مقاله ای با عنوان «تبیین جایگاه و اصول رفتار اقتصادی مطلوب از دیدگاه امام على (ع)»، بخشی از رهنمودها و دیدگاه های امام(ع) درباره‌ی رفتار اقتصادی مطلوب و بایدها و نبایدهای مربوط به آن را بررسی و تحلیل کرده است.

مهم ترین جنبه‌ی نوآوری این تحقیق، کاربردی بودن موضوعات استخراج شده درباره‌ی تربیت اقتصادی در سیره امام علی (ع) است که به سادگی و در کوتاه ترین زمان، قابلیت انتقال به افراد جامعه را دارد؛ اما پژوهش های یاد شده فاقد این دو ویژگی هستند؛ همچنین نتایج به دست آمده از این مقاله، برای آشنایی مسلمانان و علاقه مندان به سیره ی امام علی(ع) نیز مفید خواهد بود.

 

مفاهیم کلیدی

در این تحقیق، به معانی دو مفهوم سیره و تربیت اقتصادی به عنوان مفاهیم کلیدی مقاله اشاره می شود.

 

تربیت اقتصادی

تربیت اقتصادی فرآیندی است که افراد «دانش مربوط به رفتار مطلوب اقتصادی را از کودکی تا بزرگسالی آموخته و به صورت ارزش درونی در شخصیت آنان عجین می گردد» (روفیس، ۲۰۱۴، ص ۲۰۵۹) تا مهارت لازم را برای «انتخاب آگاهانه، تصمیم گیری درست، استدلال منطقی، استفاده‌ی کارآمد و مؤثر از منابع، انتخاب گزینه های مؤثر درباره‌ی سرمایه گذاری و پس انداز، افزایش بهره وری در محیط کار و جامعه، بهبود کیفیت زندگی، رشد خلاقیت و نوآوری، مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه و نحوه‌ی تعامل با جامعه و دولت» (ایلان، ۲۰۰۸، ص ۴۰) کسب کنند.

 

سیره

خداوند در قرآن، پیامبر (ص) را به عنوان اسوه‌ی حسنه برای مسلمانان معرفی کرده است: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یرْجُو اللَّهَ وَالْیوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا»(احزاب، ۲۱)؛ البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو)


تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی … صفحه ۶۵

اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.» پیام این آیه، پیروی همه ی مسلمانان از رفتار و گفتار رسول خدا(ص)، به عنوان بهترین الگو است که خداوند به آن سفارش و تأکید کرده است (طباطبایی، ۱۳۷۸، ج ۱۶، ص ۴۳۳).

واژه‌ی «سیره» بر وزن «فعله» (ابن منظور، ۱۴۰۵، ج ۶، ص ۴۵۴)، اسم مصدر از «سیر» است (ابن فارس، ۱۳۸۹، ج ۳، ص ۱۲۰) که در لغت به معنای «طریقه، هیئت، روش، عادت، سنت، زندگی» (طریحی، ۱۳۶۵، ج۳، ص ۳۴۰) است و بر حالت درونی که «انسان و غیر انسان، نهاد وجودش بر آن قرار دارد، اطلاق می شود. چنانکه گفته می شود که فلانی سیرهی و روشی نیکو دارد» (راغب اصفهانی، ۱۳۷۸، ص ۲۴۷).

سیره در اصطلاح، به شیوهی سلوک، رفتار، سبک و اخلاقیات رسول خدا(ص) در عرصه های گوناگون حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و عبادی دلالت دارد که شامل بررسی رفتار شخصیت های بزرگ جامعه و از جمله امام علی(ع) هم شده است.

 

سیره اقتصادی امام علی (ع) و مؤلفه های تربیت اقتصادی در سیره‌ی آن حضرت

درباره سیره اقتصادی امام(ع) باید گفت آن حضرت به خاندان بنی هاشم تعلق دارد که طی سالیان متمادی، از فعالان تجاری و بازرگانی شبه جزیره عربستان بوده اند(ابن هشام، ۱۳۷۵، ج ۱، ص ۱۳۶) و به همین علت، امام از دوران جوانی، با مسائل اقتصادی و تجاری به خوبی آشنا شده است.

امام اولین مرد مسلمان (ابن شهاب زهری، ۱۴۰۰، ص ۴۶)، اولین کاتب وحی (ابن سعد، ۱۳۷۴، ج ۱، ص ۲۴۰)، قهرمان لیله المبیت (حاکم حسکانی، ۱۹۹۱، ج ۱، ص ۹۷) و سرباز و شاگرد همیشه همراه پیامبر(ص)، در دوران حکومت ده ساله ی رسول خدا(ص) در مدینه، از نزدیک با روند تصمیم گیری ها و مباحث مطرح اقتصادی آن دوره آشنایی کامل داشته است.

امام از جمله شخصیت های دانشمند تاریخ صدر اسلام است که به خوبی بر مسائل فقهی و شرعی تسلط داشته (ابن بابویه، ۱۳۸۸، ص ۳۴۳) و به همین سبب، به خوبی توانسته است مسائل شرعی را در حوزه‌ی اقتصاد تشریح کند.

امام(ع) در سال های ۳۵ الی ۴۰ هجری، عنوان خلافت اسلامی را عهده دار بوده و بر مسائل اقتصادی جامعه اسلامی اشراف داشته و مباحث و موضوعات مختلفی را در عرصه های تولید، توزیع و مصرف در سخنان و نامه های خود مطرح کرده است.

با توجه به مطالب یادشده، مؤلفه هایی نابی در حوزه‌ی تربیت اقتصادی به شرح ذیل در سیره امام علی(ع) قابل بیان است:

 

١- توکل به خدا

امام على(ع) توکل را یکی از ارکان چهارگانه ایمان عنوان کرده است (کلینی، ۱۳۶۲، ج ۴، ص ۱۸۱؛ مجلسی، ۱۳۶۳، ج ۷۸، ص ۳۴۷) و تأکید دارد «کسی که بر خدا توکل کند، خدا او را کفایت» (شریف رضی، ۱۳۷۹، ص ۱۵۵) می کند و «دشواری ها برای او آسان» (مجلسی، ۱۳۶۳، ج ۱۱، ص ۲۲۹) می شود.

همچنین امام(ع) تأکید دارد که قرار گرفتن افراد در حریم امن و استوار الهی، موجب ارتقاء جایگاه


تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی … صفحه ۶۶

اجتماعی افراد در جامعه خواهد شد و اقتدار و شوکت آنان را به دنبال خواهد داشت، چنانکه می فرماید:
یک ویژگی است که هر کس به آن عمل کند، قوی ترین مردم خواهد شد. از آن حضرت پرسیده شد که آن ویژگی چیست. امام فرمودند: «توکل به خدای متعال» (نوری، ۱۴۱۸، ج ۱۱، ص ۲۲۰).

توکل مدنظر امام، به معنای گوشه نشینی و تن به کار ندادن نیست، بلکه آنچه از سیرہی نظری و عملی امام(ع) قابل برداشت است امام به توکل و واگذاری امور به خداوند، همراه با کار و تلاش افراد توصیه دارد. روایت شده است که امام گروهی را دید که کار را رها کرده و در گوشه‌ی مسجد نشسته اند. امام فرمود: «شما چه کسانی هستید؟» گفتند: «ما متوکل هستیم.»

امام فرمود: «نه بلکه شما متأکل هستید»؛ یعنی سربار اجتماع هستید. امام سپس فرمود: «نشانه‌ی توکل شما چیست؟» گفتند: «هرگاه چیزی بیابیم، می خوریم و هنگامی که چیزی نداشتیم، صبر می کنیم.» امام فرمود: سگها نیز چنین می کنند.» گفتند: «پس چه کنیم؟»

فرمود: «همانند ما رفتار کنید.» گفتند: «شما چگونه عمل می کنید؟» امام فرمود: «هنگامی که چیزی را به دست آوریم، در راه خدا می بخشیم و هنگامی که چیزی نداریم، خدا را شکر می کنیم» (طبرسی، ۱۳۷۳، ج ۲، ص ۲۸۸).

حاصل تحقق توکل مدنظر امام(ع)، امید و قدرت را برای افراد به همراه دارد. هنگامی که این مهم با انگیزه، تلاش، جدیت، استقامت و پایداری شخص آمیخته شود، به موفقیت، ارتقاء و پیروزی منجر خواهد شد.

 

۲- رعایت انصاف

انصاف به معنای «عدالت ورزی و رفتار درست و مطابق با عدالت» (طبرسی، ۱۳۷۳، ج ۱، ص ۱۹۳) است که بر رعایت مساوات در رفتار با دیگران» (نراقی، ۱۳۹۴، ج ۱، ص ۲۴۱) تأکید دارد. امام با بیان اینکه «انصاف از برترین ارزش هاست» (آمدی تمیمی، ۱۳۷۸، ج ۱، ص ۲۰۳) و «هر کس با مردم به انصاف رفتار کند، خداوند بر عزتش خواهد افزود» (مجلسی، ۱۳۶۳، ج ۷۲، ص ۳۳)، همه‌ی مسلمانان را در حوزه ی فعالیت های شخصی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به رعایت انصاف رهنمون کرده است.

معنای درست و دقیق انصاف در این سفارش امام، خطاب به یکی از فرزندانش تبلور یافته که فرموده است: «آنچه را که برای خود خواهانی و دوست داری، برای دیگران نیز دوست بدار و آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران نیز نخواه و همچنان که دوست نداری بر تو ستم کنند، خود نیز بر کسان دیگر ستم نکن» (ابن شعبه حرانی، ۱۳۸۲، ص ۱۲۱)

احتکار از جمله مصادیق رعایت نکردن انصاف است که امام بنا به دلایل ذیل از آن نهی کرده است:

– امام(ع) معتقد است احتکار از «خصلت های مردم جاهلی» (آمدی تمیمی، ۱۳۳۷، ج ۲، ص ۳۰۴) به شمار می آید و هیچ تناسبی با سبک زندگی اسلامی ندارد.

– از دیدگاه امام، احتکار به سبب اینکه هزینه های سرسام آوری را بر عموم مردم تحمیل می کند، موجب «ضرر رساندن به مردم» (شریف رضی، ۱۳۷۹، ص ۴۱۵) است.


تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی … صفحه ۶۷

– احتکار چون نگرانی و رنج افراد اجتماع را به دنبال دارد، از نظر امام نوعی «رذیلت (پستی)» حکیمی، ۱۳۸۰، ج ۵، ص ۶۲۷) است که از «عاطفه و انسانیت» (آمدی تمیمی، ۱۳۷۸، ج ۲، ص ۱۱۰) هم به دور است.

– امام با آگاهی از اینکه احتکار تبعاتی همچون تشویش اذهان عمومی و سوء استفاده ی افراد و گروه های مختلف را به دنبال دارد، آن را «عامل محرومیت (بحران)» (نعمان مغربی،۱۳۸۵، ج۲، ص ۳۵) در جامعه عنوان کرده است.

در مقام عمل، امام به شدت با احتکار مقابله کرد و از جمله هنگام حضور در کوفه دستور داد گپه غلهی احتکار شده ی یکی از تجار را در کنار رود فرات (متقی هندی، ۱۴۱۹ ق، ج ۴، ص ۱۸۲) را بسوزانند.

همچنین امام هنگام اعزام مالک اشتر به مصر، به وی دستور داد که از احتکار جلوگیری کند و عاملین آن را به شدت مجازات نماید (شریف رضی، ۱۳۷۹، ص ۵۸۳).

قسم دروغ از رفتارهای زشتی است که برای بالا بردن ارزش کالاها، خدمات و متقاعد کردن طرف مقابل به مراوده انجام می گیرد که از انصاف به دور است و امام(ع) بنا به علل ذیل، مسلمانان را از انجام آن برحذر داشته است:

– هرچند ممکن است قسم دروغ سبب فروش کالا و خدمات شود؛ اما «برکت آن مال را از بین خواهد برد» (کلینی، ۱۳۶۲، ج ۵، ص ۱۶۲؛ ثقفی، ۱۳۷۳، ص ۶۵) و درنهایت، به ضرر فروشنده تمام خواهد شد.

– بنا بر نظر امام(ع)، «خداوند عزوجل کسی را که قسم دروغ بخورد، منزه نخواهد کرد» (نعمان مغربی، ۱۳۸۵، ج ۲، ص ۵۳۸)؛ زیرا قسم دروغ، حق الله و حق الناس را به دنبال دارد.

– امام بهترین راهکار برای ممانعت از قسم دروغ را التزام بازاریان و فروشندگان به تقوا عنوان می کند و می فرماید: «باید از خدا بترسند (تقوا پیشه کنند و از قسم خوردن در معامله پرهیز نمایند» (کلینی، ۱۳۶۲، ج ۵، ص ۱۵۳).

ربا ازجمله مسائلی است که کسب روزی حلال در حوزه ی فعالیت های اقتصادی را تهدید می کند و از انصاف به دور است و در اسلام از گرفتن و دادن آن نهی شده است:

«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»(بقره، ۲۷۹)؛ پس اگر ربا را ترک نکردید، آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته اید و اگر از این کار پشیمان شدید، اصل مال برای شماست که در این صورت به کسی ستم نکرده اید و از کسی ستم نکشیده اید.».

این آیه، به صورت شفاف و صریح تأکید دارد که رباخواری و هرگونه فعالیت در این حوزه، گناه کبیره و به معنای اعلام جنگ علیه خدا و پیامبر (ص) است؛ لذا مسلمانان باید به هیچ عنوان به این مسئله ورود نکنند (مکارم شیرازی، ۱۳۸۰، ج۲، ص، ۳۷۷).

رویکرد امام(ع) در موضوع ربا، راهبردی و بر پیشگیری از وقوع آن استوار است. امام با بیان اینکه ربا «به آرامی در میان مردم راه می یابد و حرکت آن از راه رفتن مورچه بر روی سنگ سیاه مخفی تر است» (حر عاملی، ۱۴۰۳، ج ۱۲، ص ۲۸۲) و همه‌ی عوامل دخیل آن گناهکار هستند و هیچ استثنایی برای هیچ کس با هر مقام و جایگاهی نمی توان قائل شد و پرده پوشی هم فایده ای ندارد… 

متن ادامه دارد… برای دریافت فایل word این مقاله از طریق گزینه خرید اقدام نمایید.

 


راهنمای خرید فایل:

برای دانلود این فایل از طریق گزینه «خرید» اقدام نمایید. بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود نمایش داده می شود. همچنین، لینک دانلود از طریق ایمیل برای کاربر ارسال می گردد(توجه نمایید در مرحله تکمیل فرم خرید فایل، آدرس ایمیل خود را به درستی وارد نمایید). در صورت بروز هرگونه مشکل برای خرید یا دانلود، درخواست خود را از طریق راه های ارتباطی زیر برای ما ارسال نمایید:

ID تلگرام و ایتا: [email protected]           ایمیل: [email protected]

 


 

مقالات مشابه با موضوع تربیت اقتصادی :

شاخصهای اسلامی بودن اقتصاد

رفاه اقتصادی از منظر قرآن و آموزه‌ های رضوی

نگاهی قرآنی به نقش الگو در تربیت اقتصادی فرزندان

پژوهشی در زمینه چارچوب‌ های اقتصاد اثباتی در قرآن کریم

بررسی تطبیقی توسعه اقتصادی متعارف و دیدگاه امام علی (ع)

تبیین جایگاه و اصول رفتار اقتصادی مطلوب از دیدگاه امام علی(ع)

ویژگی های متمایز آموزش اقتصاد اسلامی: فلسفه، اصول و تمرین

زمینه‌ های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌ البلاغه

روش شناسی اقتصاد اسلامی بر اساس عملکرد اقتصادی امام علی(ع)

فرهنگ کارآفرینی و روش های تقویت آن در جامعه از منظر قرآن و روایات

همخوانی آموزه های قرآن با عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در جامعه بشری

تحلیلی بر سازوکارهای عملی اقتصاد مقاومتی در نهج البلاغه با تکیه بر وظایف دولت

 


واژگان و اصطلاحات پرتکرار مقاله: تربیت اقتصادی ؛ سیره اقتصادی ؛ امام علی (ع)؛ اقتصاد ؛ توسعه اقتصادی ؛ پیشرفت اقتصادی ؛ فقر ؛ فقرزدایی ؛ آموزش اقتصادی ؛ سیره تربیتی

 


عناوین مشابه جستجو شده:

تربیت اقتصادی در نهج البلاغه

تربیت اقتصادی در سیره علوی

تربیت اقتصادی در سیره حضرت علی (ع)

دانلود مقاله آماده در مورد تربیت اقتصادی

دانلود مقاله قرآنی در مورد تربیت اقتصادی

دانلود مقاله آماده در زمینه تربیت اقتصادی

دانلود مقاله آماده در مورد اقتصاد اسلامی

سیره تربیتی امام علی (ع) در زمینه اقتصاد

دانلود تحقیق آماده در مورد تربیت اقتصادی

سیره تربیتی حضرت  علی (ع) در زمینه اقتصاد

جایگاه تربیت اقتصادی در تعلیم و تربیت اسلامی

دانلود تحقیق آماده در مورد تربیت اقتصادی فرزند

مولفه های تربیت اقتصادی در سیره امام علی (ع)

تربیت اقتصادی در سیره حکومتی حضرت علی (ع)

دانلود مقاله آماده در مورد تربیت اقتصادی در اسلام

مولفه های تربیت اقتصادی بر اساس آموزه‌های اسلامی

دانلود تحقیق آماده در مورد تربیت اقتصادی فرزندان از منظر قرآن

دانلود فایل word مقاله در مورد تربیت اقتصادی در آموزه های اسلامی

 


معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث

انتهای پیام مقاله: تبیین آموزه‎ های تربیت اقتصادی در سیره علوی