تصویرپردازی صحنه‌ هاى بهشت در کلام امام علی(ع) بر اساس دیدگاه سید قطب (موردکاوی کتاب تمام نهج‌ البلاغه)

مشخصات محصول
قیمت:0تومان
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
دسته بندی:

تصویرپردازی صحنه‌ هاى بهشت

نویسندگان: زینه عرفت پور؛ معصومه نعمتی قزوینی

 

سال انتشار: ۱۳۹۶

 

سطح مقاله: علمی پژوهشی

 

چکیده

تصویر، در بلاغت قدیم وجود ندارد بلکه اصطلاحی جدید است که در پرتو بلاغت جدید به وجود آمده ­است. در بلاغت قدیم، عناصر صور خیال مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، ابزارهای آفرینش تصویر بوده­اند؛ حال آن‌که تصویرپردازی از نگاه بلاغت جدید افزون بر صور خیال، از طریق انسجام موجود در واژه ­ها، عبارات، موسیقی، حرکات، رنگ­ها، تقابل، گفتگو و… نیز صورت می­گیرد. سید قطب برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» شیوه بیانی برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار داده ­است.

از آن‌جا که تصویرپردازی یکی از ویژگی‌های اساسی خطبه ­های نهج‌ البلاغه است، مقالۀ حاضر با هدف تطبیق یکی از نظریات بلاغت جدید در یکی از ارزشمندترین متون اسلامی و در قالب روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری صحنه‌هاى بهشت را در خطبه‌های ۷، ۸، ۱۶ و ۱۷ و وصیت­های ۱ و ۲ در کتاب تمام نهج‌ البلاغه استخراج و تحلیل کرده است. یافته ­های پژوهش نشان می‌دهد که تخییل حسی، تجسیم، هماهنگی هنری، گفتگو، رنگ، حرکت، توصیف و موسیقی از عناصر پرکاربرد در صحنه‌های مورد مطالعه است.

واژگان کلیدی: بلاغت جدید؛ نظریه سید قطب؛ تصویرپردازی هنری؛ بهشت؛ تمام نهج‌ البلاغه

تصویرپردازی صحنه‌ هاى بهشت

تصویرپردازی صحنه‌ هاى بهشت

دانلود رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پایگاه مقالات رشته علوم قرآن و حدیث