قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 02 اسفند 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
تصویرپردازی صحنه هاى بهشت
سال انتشار: ۱۳۹۶
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
تصویر، در بلاغت قدیم وجود ندارد بلکه اصطلاحی جدید است که در پرتو بلاغت جدید به وجود آمده است. در بلاغت قدیم، عناصر صور خیال مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، ابزارهای آفرینش تصویر بودهاند؛ حال آنکه تصویرپردازی از نگاه بلاغت جدید افزون بر صور خیال، از طریق انسجام موجود در واژه ها، عبارات، موسیقی، حرکات، رنگها، تقابل، گفتگو و… نیز صورت میگیرد. سید قطب برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» شیوه بیانی برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار داده است.
از آنجا که تصویرپردازی یکی از ویژگیهای اساسی خطبه های نهج البلاغه است، مقالۀ حاضر با هدف تطبیق یکی از نظریات بلاغت جدید در یکی از ارزشمندترین متون اسلامی و در قالب روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری صحنههاى بهشت را در خطبههای ۷، ۸، ۱۶ و ۱۷ و وصیتهای ۱ و ۲ در کتاب تمام نهج البلاغه استخراج و تحلیل کرده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که تخییل حسی، تجسیم، هماهنگی هنری، گفتگو، رنگ، حرکت، توصیف و موسیقی از عناصر پرکاربرد در صحنههای مورد مطالعه است.