امام علی (ع) و مدیریت عواطف در خطبه‌ های «شقشقیه» و «جهاد»


امام علی (ع) و مدیریت عواطف در خطبه‌ های «شقشقیه» و «جهاد»-در حال بارگذاری
۲۵ شهریور ۱۳۹۷
PDF
300 K
19
رایگان

عنوان> امام علی (ع) و مدیریت عواطف در خطبه‌ های شقشقیه و جهاد

نویسندگان:

نوذر عباسی عباسی؛ مرتضی قائمی؛ مسیب یارمحمدی واصل

سال انتشار: ۱۳۹۴

سطح مقاله: علمی پژوهشی

مدیریت عواطف در خطبه‌ شقشقیه و خطبه جهاد

چکیده

هوش هیجانی یا «EQ» و به زبان عربی «الذکاء العاطفی» مبحثی روان‌شناختی است که به شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های انسان می‌پردازد. این اصطلاح برای اولین‌ بار در دهه ۱۹۹۰ از سوی روانشناسی به نام «سالووی» برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی کنترل صحیح خلق‌ و‌‌ خو به کار رفت. عاطفه، به منزله پل ارتباطی میان روانشناسی و ادبیات، از مهم‌ترین عناصر چهارگانه ادبی به شمار می‌رود که در آثار ادبی نقشی حیاتی دارد. نهج‌ البلاغه نیز یادگار امام علی (ع)، سرچشمه و آبشخور فصاحت و بلاغت است که به عنوان اثر علمی و ادبی بسیار مهم شناخته شده است، خطبه شقشقیه و خطبه جهاد.

بررسی خطبه‌های نهج‌ البلاغه نشان می‌دهد که علی (ع) از هر دو شایستگی فردی و اجتماعی هوش عاطفی برخوردار بوده است؛ زیرا شناخت و کنترل هیجانات و مدیریت آن برای پیش‌برد امور در تدابیر، اندرزها و شکوه‌های ایشان کاملاً مشهود است. بررسی هوش عاطفی و مدیریت هیجانات امام علی (ع) در خطبه شقشقیه و خطبه جهاد به عنوان مشتی نمونه از خروار، نشان می‌دهد که ایشان تا چه اندازه در مدیریت هیجانات خویش و کنترل صحیح آن‌ها موفق بوده‌ است.

کلیدواژه‌ها: هوش هیجانی ؛ نهج‌ البلاغه ؛ شقشقیه ؛ جهاد ؛ امام علی (ع)

.

رویکرد مقاله مدیریت عواطف در خطبه‌ های شقشقیه و جهاد

مقاله حاضر با رویکردی میان رشته ای ضمن تبیین مفاهیم هوش هیجانی، هوش عاطفی، قابلیت‌های فردی، قابلیت‌های اجتماعی، مولفه‌های هوش هیجانی را در دو خطبه شقشقیه و جهاد مطرح و بررسی نموده است.

.

عنوان انگلیسی [English]

Imam Ali and Emotional Management From the “Shaqshaqiah” and “Jihad” sermons

.

نویسندگان [English]

NozarAbbasi Abbasi؛ Morteza Qaemi؛ MosYaayeb MosYaayebr-MohammadiVasel

. چکیده [English]

Emotional Quotient (EQ) which is also known as emotional intelligence, is a psychological concept that deals with recognizing and controlling human emotions and impulses. The term EQ was first employed in 1990s by a psychologist named Frank Sulloway to define the quality of human understanding and emotion; a term that was well utilized in reference to an individual’s ability to empathize with others, and control impulses and temperaments. Emotion is a bridge that connects psychology to literature and is considered one of the four most important elements of literature that plays a vital role in literary pieces.

The book of Nahjal-Balaghah, as a token of Imam Ali, is the source and origin of eloquence and rhetoric, and considered to be a most impressive literary and scientific work. A study of the sermons in Nahjal-Balaghah reveals that Imam Ali was did not only have individual and social competence, but also emotional intelligence, because his ability to identify and control his emotions is apparent in his management of affairs, advisory addresses, and complaints.

An analysis of Imam Ali’s emotional quotient and impulse management through the two sermons of “Shaqshaqiah” and “Jihad” as selected samples of many documented instances, reveals the extent of his ability to manage his impulses and control his emotions successfully

کلیدواژه‌ها [English]:

Emotional Quotient, Nahjal-Balaghah, Shaqshaqiah, jihad, Imam Ali

موضوعات و عناوین مرتبط خطبه شقشقیه و خطبه جهاد

امام علی (ع) و مدیریت عواطف، مدیریت عواطف در خطبه‌های شقشقیه و جهاد، بررسی مدیریت عواطف در خطبه جهاد و خطبه شقشقیه نهج البلاغه. کنترل هیجانات و هوش هیجانی در خطبه شقشقیه و خطبه جهاد. مدیریت عاطفه و هوش هیجانی در نهج البلاغه،  هوش عاطفی و مدیریت هیجانات در خطبه‌های شقشقیه و جهاد, مدیریت عواطف و کنترل احساسات در خطبه‌های شقشقیه و جهاد نهج البلاغه، مولفه‌های هوش هیجانی در خطبه‌های شقشقیه و جهاد