قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 02 اسفند 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
خطبه همام
سال انتشار: ۱۳۹۶
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
سنجش و ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی یکی از کلیدیترین وظایف نظام آموزش در انواع آموزشهای عمومی- تخصصی بهشمار میرود. ضرورت برنامهریزی و سرمایهگذاری در راستای ارتقای معنویت دانشجویان برای رسیدن به سرحد کمال بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین با توجه به اهمیت تأثیر متون دینی بر رفتار و نگرش افراد، برای اطمینان یافتن از میزان اثربخشی برگزاری کلاس های بصیرتافزایی بر افزایش انگیزه دانشجو معلمان برای شرکت در چنین دوره هایی لازم به نظر میرسد پژوهش هایی انجام پذیرد تا بتوان رفتارهای مورد توقع را آزمود. این پژوهش با هدف تعیین میزان دانش افزایی دانشجو معلمان نسبت به جهان بینی آنها انجام گرفت. در این پژوهش کمّی به کمک دو نوع پرسشنامه با روایی قابل قبول یک بررسی آزمایشی بر روی ۷۰ نفر از دانشجو- معلمان پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان در طول یک ترم انجام گرفته است.
دادههای بهدست آمده از جامعه آماری با شاخص های آماری چون میانگین، انحراف معیار، همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیری در بوته نقد و تحلیل قرار گرفتهاند و بر اساس شاخص های آمار توصیفی از قبیل جدول، تعداد و درصد. دادهها نیز بررسی شدهاند. نتایج پژوهش با دو آزمون t زوجی و بنفرونی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحلیل واریانس با اندازهگیری مجدد نشان میدهد که میان برگزاری دورههای معرفت افزایی و تغییر رفتار، نگرش و جهانبینی دانشجو معلمان رابطه بسیار معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر این است که درصد قابل توجهی بین میانگین جهان بینی اولیه و ثانویه دانشجویان وجود دارد و میتوان با مقایسه تأثیر دو سنجه بر متغیرها نتیجه گرفت که دوره آموزشی بر جهان بینی دانشجویان تأثیر معناداری داشته است.