قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 30 بهمن 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
رابطه تعاملی مربی و متربی – طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج
سال انتشار: ۱۳۹۵
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
روشها در فرآیند تعلیم و تربیت از اهمیت بهسزایی برخوردارند، کم و کیف روشها به مبانی و اهداف تربیت برمیگردد. روش تعلیم و تربیت اسلامی نیز که از جهانبینی اسلامی نشأت میگیرد، بر خدامحوری مبتنی است. لذا برای دستیابی به روشهای تربیت اسلامی که مناسب با جامعه اسلامی و طرح صالحین بسیج باشد، مراجعه به نهج البلاغه میتواند از جمله بهترین گزینهها باشد. هدف از این تحقیق، استخراج و ارائۀ روش های تربیتی از نهج البلاغه، جهت ارتقاء ” طرح صالحین بسیج ” است.
روش این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی-تحلیلی از نوع اسنادی است. براساس ادبیات موضوع، روشهای ناظر بر رابطه تعاملی مربی و متربی (از میان چند زمینۀ دیگر) انتخاب و روشهای زیر مجموعه آن بهعنوان مبنا و ملاکی برای بررسی و استنباط از متن نهج البلاغه و مضامین آنها بهکار گرفته شد. بر این اساس دادههای تحقیق به ترتیب اولویت و تناسب با طرح صالحین عبارتند از:
روش های الگو، محبت، موعظه، مشارکت و مشورت، پرسش و پاسخ و تسهیل و آسانگیری.
روش های فوق در نتیجهگیری و پیشنهادها جهت ارتقاء طرح صالحین ارائه گردیدهاند.