روش‌ های تربیتی ناظر بر رابطه تعاملی مربی و متربی از منظر نهج‌ البلاغه جهت ارتقاء طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج


روش‌ های تربیتی ناظر بر رابطه تعاملی مربی و متربی از منظر نهج‌ البلاغه جهت ارتقاء طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج-در حال بارگذاری
۳۰ بهمن ۱۳۹۶
PDF
700 K
رایگان

رابطه تعاملی مربی و متربی – طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج

نویسنده: هاشم ندایی

 

سال انتشار: ۱۳۹۵

 

سطح مقاله: علمی پژوهشی

 

چکیده

روش‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت از اهمیت به‌سزایی برخوردارند، کم و کیف روش‌ها به مبانی و اهداف تربیت برمی‌گردد. روش تعلیم و تربیت اسلامی نیز که از جهان‌بینی اسلامی نشأت می‌گیرد، بر خدامحوری مبتنی است. لذا برای دستیابی به روش‌های تربیت اسلامی که مناسب با جامعه اسلامی و طرح صالحین بسیج باشد، مراجعه به نهج‌ البلاغه می‌تواند از جمله بهترین گزینه‌ها باشد. هدف از این تحقیق، استخراج و ارائۀ روش ‎های تربیتی از نهج‌ البلاغه، جهت ارتقاء ” طرح صالحین بسیج ” است.

روش این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی-تحلیلی از نوع اسنادی است. براساس ادبیات موضوع، روش‌های ناظر بر رابطه تعاملی مربی و متربی (از میان چند زمینۀ دیگر) انتخاب و روش‌های زیر مجموعه آن به‌عنوان مبنا و ملاکی برای بررسی و استنباط از متن نهج‌ البلاغه و مضامین آنها به‌کار گرفته شد. بر این اساس داده‌های تحقیق به ترتیب اولویت و تناسب با طرح صالحین عبارتند از:
روش‌ های الگو، محبت، موعظه، مشارکت و مشورت، پرسش و پاسخ و تسهیل و آسان‌گیری.
روش‌ های فوق در نتیجه‌گیری و پیشنهادها جهت ارتقاء طرح صالحین ارائه گردیده‌اند.

واژگان کلیدی: روش‌ های تربیتی ؛ تعلیم و تربیت اسلامی ؛ نهج‌ البلاغه ؛ امام علی(ع)؛ طرح صالحین بسیج

روش‌ های تربیتی - رابطه تعاملی مربی و متربی - طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج

رابطه تعاملی مربی و متربی – طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج