قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 02 اسفند 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
روابط اجتماعی و اخلاق
سال انتشار: ۱۳۹۶
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی روابط اجتماعی و اخلاق از دیدگاه نهج البلاغه انجام شده که به روش اسنادی (کتابخانهای) و با بهرهگیری از نهج البلاغه بوده است. برای این کار از ابزار فیشبرداری به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی(ع) در هر جامعه آدمیان در عین استقلال، هویت و روح جمعی دارند و اصالت هم با فرد است و هم با جمع. در چشم انداز علی(ع) انسان در هر شرایطی مسئول است و هیچگاه انسان را شرطی شرایط تلقی نمینماید. اهداف مهم تربیت اجتماعی مورد تأکید در نهج البلاغه ایجاد و پرورش روحیه اخوت و برادری و تفاهم و همدلی در بین افراد اجتماع و پرهیز از اختلاف و تفرقه است.
جامعه سالم از دیدگاه امام(ع) مبتنی بر تبیین کارکردی پویانگرانه و تفسیرگرایانه بوده و در این میان معیارهای مطلوبی برای برقراری روابط اجتماعی معرفی نموده است. یکی از این مسائل در خصوص اخلاق معاشرت با دیگران است که حضرت در مورد هدیه دادن، خوب همنشینی کردن، ارتباط و پیوند با خویشاوندان فراوان تأکید دارد. در خصوص توجه به همسایه و همچنین یتیم نوازی آنان نیز تأکید فراوان دارد و در هیچ شرایطی آن وظیفه را فراموش نمیکند. بنابراین با توجه به بیانات گهربار امام علی(ع) در خصوص اخلاق و اجتماع نتیجه گیری میشود که باید در کنار توجه به ویژگیهای فردی هر انسان به شرایط اجتماعی او هم نگاه ژرف داشت و میتوان با سرلوحه قرار دادن پیام و رفتار آن امام همام، جامعه را به سمت سعادت و محبت هدایت کرد.
: [English]عنوان مقاله
واژگان کلیدی [English] :
social relations, social ethics, Nahj-ol-Balagha, Ali, ethics