ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه | علوم قرآن و حدیث

مشخصات محصول
قیمت:0تومان
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
دسته بندی:

ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه ؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۷؛ تعداد صفحات: ۲۰؛ فرمت فایل: PDF؛ مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث ؛ برچسبها: ساختار موسیقایی مناجات امام علی در مسجد کوفه | ساختار موسیقایی مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه | موسیقی درونی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه | عوامل موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

 

عنوان کامل مقاله: ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

               

مشخصات مقاله ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه :

عنوان مجله: علوم حدیث؛ مجلات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ نویسندگان: علی خضری؛ آمنه فروزان کمالی. موضوع مقاله: مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه ؛ سال انتشار: ۱۳۹۷

       

چکیده

ساختار موسیقایی مناجات امام علی در مسجد کوفه

چکیده مقاله ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

 نتیجه گیری:

نتایج حاصل از بررسی جلوه های موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه این گونه نشان می دهد که:

و ساختار موسیقایی مناجات نقش بسیار عمده ای در فضاسازی متناسب با مفاهیم و انتقال معانی به مخاطب دارد؛ چنان که موسیقی و آهنگ برخاسته از بخش نخست مناجات که یادآور صحنه های هولناک قیامت است با بخش دوم آن که در باب تضرع و ندبه به درگاه الهی است، کاملا متفاوت است.

بسامد یکسان هجای کوتاه و بلند در بخش نخست مناجات و عدم نظم و توالی آنها، حاکی از اضطراب و ترس روز رستاخیز است؛ در حالی که بسامد بیشتر هجای بلند در بخش دوم و نظم و توالی هجاها در عبارات آن، مناسب ساختار زبان عاطفی و بیان اندوه است.

از موارد مؤثر در تنوع هجاها و در پی آن آهنگین شدن بخش دوم مناجات، به کارگیری جملات گره ای و گشایشی است. بسامد بیشتر هجاهای بلند در جملات گشایشی به ایجاد آرامش و سکینه در جان و روح مخاطب می انجامد. و تکرار در سه سطح واج، واژه و عبارت، از مهم ترین مؤلفه های موسیقی درونی مناجات است.

در سطح واجی، تکرار مصوت (ای) و صامت (یاء) به متن عنصر موسیقایی می بخشد و نوای آن را پراثر می کند. در سطح واژگان، تکرار ضمیر مخاطب (أنت) و متکلم (أنا)، فضای لذت بخشی از تکلم ونجوا با پروردگار ایجاد می کند که دال بر حضور و وصل عبد و معبود است. تکرار عبارت (أسألک الأمان) و جمله ندایی (مولای یا مولای) نیز، از برجسته ترین نمونه های تکرار در سطح عبارت است که فضایی از اندوه را بر پیکره متن حاکم می سازد. 

از دیگر مشخصه های موسیقایی مناجات، سجع است که در انواع؛ سجع متوازی، مطرف و متوازن، نمود می یابد. بسامد بیشتر سجع متوازن در مناجات به ویژه بخش دوم، موسیقی درونی آن را غنی تر ساخته است.

شگرد به کارگیری واژگان متضاد چون (کبیر وصغیر، عبد و مولا، عزیزو ذلیل)، افزون بر این که در آفرینش ایقاع درونی مناجات مؤثر واقع شده است، با پیوندی که میان کلمات ایجاد می کند سبب جلب توجه مخاطب به معنا و مضمون آن نیز می شود.

 

واژگان پرتکرار مقاله: ساختار موسیقایی | مناجات امام علی | مسجد کوفه | موسیقی درونی 

           

عناوین مشابه با عنوان ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه :

ساختار موسیقایی مناجات امام علی در مسجد کوفه

ساختار موسیقایی مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه

موسیقی درونی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

عوامل موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

مولفه های موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

   

انتهای پیام مقاله: ساختار موسیقایی مناجات امام علی (ع) در مسجد کوفه

دانلود رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعداد محصولات
1473
تعداد مقالات
2
تعداد کاربران
677
تعداد نظرات
22