شناخت‌ شناسی در قرآن و دلالت‌ های تربیتی آن

مشخصات محصول
قیمت: 0تومان
تاریخ انتشار: 14 دی 1396
دسته بندی:

عنوان: شناخت‌ شناسی در قرآن و دلالت‌ های تربیتی آن

.

نویسندگان: مریم ابراهیمی؛ سید حمیدرضا علوی

.

نوع مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده

شناخت‌ شناسی و دلالت‌ های تربیتی آن یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفه تعلیم و تربیت است. این تحقیق با هدف بررسی و تبیین شناخت‌ شناسی و دلالت‌ های تربیتی آن از دیدگاه قرآن کریم ـ عالی‌ترین منبع استخراج موضوعات مرتبط با فلسفه تربیتی اسلام و تعلیم و تربیت اسلامی انجام گرفته است. نتایج تحقیق پیش‌رو که با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته، مبین آن است که قرآن کریم جایگاه فوق‌العاده‌ای برای علم و شناخت قائل است؛ به همین دلیل معلمان را مورد تکریم قرار داده و شاگردان را می‌ستاید. قرآن کریم‌، ضمن اشاره به حواس و قلب به ‌عنوان ابزارهای شناخت‌، حواس را در صورت به کارگیری صحیح‌، زمینه‌ساز تصفیه قلب دانسته و در این راستا بر روش‌های آموزشی که منجر به تقویت و به‌کارگیری بیشتر این ابزارها می‌گردد‌، تأکید کرده است. این تحقیق، تفکر را زیربنای روش‌های آموزشی قرآن کریم می‌داند.

کلیدواژه ها: شناخت‌؛ علم؛ تعلیم و تربیت؛ قرآن‌ کریم

موضوعات محوری مقاله:

شناخت شناسی در قرآن, امکان شناخت, جایگاه شناخت در قرآن, ابزارهای شناخت, منابع شناخت, حدود شناخت, موانع شناخت, روش های آموزشی قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث