شناخت شناسی علم علوی در نهج البلاغه

نویسنده
تاریخ انتشار
۲۰ مهر ۱۳۹۷
تعداد بازدید
514 بازدید
رایگان

شناخت شناسی علم علوی در نهج البلاغه

.

نویسنده: محمد آهی
.

چکیده

مطالعات شناخت شناسی به‌عنوان علم مستقل چندان قدمتی ندارد. امّا به‌خاطر اهمیّت فوق‌ العاده و کاربرد آن در بیشتر رشته‌ها، همواره از اولویت‌های پژوهشی به شمار می‌­رود. این مطالعات با توجه به نوع و موضوع مطالعه (ماهیت علم یا متعلق آن) به دو شاخه‌ی شناخت‌شناسی عام و شناخت‌شناسی خاص تقسیم می‌گردد. البته پژوهش در این زمینه بدون در نظر گرفتن منابع وحی و صاحبان آن، قطعاً پژوهشی ابتر خواهد بود. از میان این منابع نهج البلاغه و صاحب آن امام علی (ع) بعد از قـرآن کریم و رسول اکرم (ص) بالاترین جایگاه را در این زمینه دارد.

لذا در این مقاله سعی شده است؛ براساس شناخت شناسی خاص، علـم علوی در نهج البلاغه مـورد بررسی قرار گیرد. نتیجه این پـژوهش که بر اساس روش توصیفی- تحلیلـی بر مبنـای تعقلی- منطقـی انجـام گرفت؛ نشان می‌دهد که علم‌علوی دارای هشت ویژگی عمده است: ۱- وحی‌ گرایی ۲- شهودگرایی ۳- حقیـقت‌ گرایی ۴- باطـن‌ گرایی ۵- وحـدت‌ گـرایی ۶- فـزون‌ گـرایی ۷- شمول‌ گرایی ۸- خاص‌ گرایی.

کلیدواژه ها: نهج البلاغه؛ علم علوی؛ شناخت شناسی عام؛ شناخت‌شناسی خاص

.

مشخصات مقاله: سال انتشار: ۱۳۹۴

 رده مجله: مقالات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ رویکرد مقاله: نهج البلاغه

موضوع: شناخت شناسی علم علوی

.

مقالات مرتبط با موضوع شناخت شناسی علم

شناخت‌شناسی در قرآن و دلالت‌های تربیتی آن

طبقه‌‌بندی دین‌ پایه علوم مبتنی بر روایت «انما العلم ثلاثه: آیه محکمه، فریضه عادله، سنه قائمه»

دلالت آیه عالم الغیب بر گستره‌علم پیامبر اکرم (ص)

جفر و جامعه و رابط آنها در علم‌امامان شیعه

جهت دسترسی به مقالات مشابه با موضوع، روی عنوان مقاله مورد نظر کلیک نمایید.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.