قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 27 دی 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
طبقه بندی شاخص های دانشی و مهارتی انس با قرآن کریم (از منظر کارشناسان حوزه آموزش و مدیریت امور قرآنی)
نویسندگان: مجتبی شکوری؛ محمد حسین فریدونی
.
سطح مقاله: علمی پژوهشی
.
چکیده
یکی از مشکلات علمی در حوزه فعالیتهای آموزشی و تبلیغیترویجی قرآنی، فقدان شاخصهای دقیق، مدون و طبقهبندیشده برای سنجش میزان و سطح انس افراد با قرآن کریم است. نبود این شاخصها به عدم ارزیابی دقیق نتایج بسیاری از فعالیتها مخصوصاً در حوزه آموزش منجر میشود.
نویسندگان در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکنیک بحث گروهی با حضور برخی از اساتید و فعالان این حوزه، شاخصهایی طبقهبندیشده به عنوان پیامد دانشی و مهارتی انس با قرآن کریم مطرح ساختهاند تا به کمک آنها بتوان ارزیابی دقیقتری در خصوص میزان و سطح انس با قرآن کریم در افراد مختلف نمود.
دو شاخص «آشنایی با متن قرآن» و «آشنایی با مفاهیم قرآن» به عنوان دو شاخص کلان و شاخصهای «تشخیص متن قرآن از سایر متون«، «تشخیص کاربرد یا عدم کاربرد کلمات در قرآن»، «تشخیص جایگاه کلمات در آیات، آیات در سورهها و سورهها در قرآن»، «خواندن درست و روان آیات قرآن از روی انواع خطوط و مصاحف»، «آشنایی با ضبط کلمات قرآن» و «آشنایی با نگارش کلمات قرآن» ذیل شاخص کلان «آشنایی با متن قرآن» و شاخصهای «درک معنای آیات قرآن» ، «توانایی یافتن مفاهیم در قرآن»، «توانایی استشهاد به قرآن در گفتار و نوشتار»، «توانایی تدبر و دریافت معارف از آیات»، «تشخیص مضامین آیات قرآن در سایر متون» و «توانایی قضاوت ارزشی نسبت به مفاهیم مختلف بر اساس قرآن» ذیل شاخص کلان آشنایی با مفاهیم قرآن، به عنوان شاخصهای اصلی مشخص و در سه سطح شاخصهای مقدماتی، پیشرفته و عالی طبقهبندی شدهاند.
واژگان کلیدی: انس با قرآن؛ تلاوت قرآن؛ شاخص؛ شاخص سازی انس با قرآن
.
.
عنوان مقاله [English]
.
چکیده [English]
One of the problems in Quranic activities, the absence of accurate codified and stratified indicators, to better assess the level of familiarity with the Holy Quran. The absence of these indicators leads to a lack of accurate assessment of the results of many activities.
Authors using analytical methods and organizing Thought Table with the participation of some professors and practitioners, have identified classified indicators as the consequences (knowledge and skills) of familiarity with the Holy Quran. “Acquaintance with the text of Quran” and” Acquaintance with the meanings of Quran” are two macro indicators.
“Recognizing Quranic text from other texts”, “Detection of applying words in the Quran”, “Recognizing the position of words in the verses, verses in Surahs and Surahs in the Quran”, “Reading accurately and fluently verses of the variant types of scripts and codices “,” Acquaintance with the record the words of the Quran “and” Acquaintance with the writing style of words of the Quran” are the main indicators in the field of Text.
“Understanding the meaning of the Quran”, “Ability to find meaning in the Quran”, “Ability to find evidence from the Quran in speech and writing”, “Ability to reflect and receive concepts from the verses”, “Identify the contents of the Quran in other texts” and “Ability to value judgment about the different concepts based on the Quran” are the main indicators in the field of Meanings. Also each of the main indicators in three categories divided: basic indicators, advanced and excellent.
کلیدواژهها [English]