قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 01 مهر 1397 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
عصمت وحی- مکاشفه – تجربه عرفانی
سال انتشار: ۱۳۹۴
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
برخی وحی را یک امر بشری و تجربه درونی دانسته اند که دارای یک فرایند تاریخمند است و با الهام و مکاشفه برابر بوده و خطاپذیر می باشد. در قرآن کریم به انواع معانی وحی اشاره شده است و وحی تشریعی را مخصوص انبیاء دانسته و علت عصمت آنرا « وهبی» بودن آن می داند. علاء الدوله سمنانی کشف را نسبی دانسته و قابلیتهای سالک را در صحت و سقم مکاشفات تأثیرگذار می داند.
ابن عربی برای عصمت وحی می گوید: در وحی القاء معنی از طریق لفظ نیست بلکه عین معنی بی واسطه منتقل می شود. لذا احتمال وقوع خطا در فهم مخاطب ( نبی) مطرح نیست. وحی عین حقایق وحیانی است که با بصر باطنی نبی مشاهده می شود. وحی اشاره ای است که جانشین عبارت می شود و اشاره عین مشارالیه است. و چون با سرعت واقع می شود. فهم و افهام و مفهوم از آن یک حقیقت است. به همین خاطر دارای عصمت است.
.
جهت دسترسی به مقالات، روی عنوان مقاله مورد نظر کلیک نمایید.
.
سایر مشخصات مقاله:
رده مجله: الهیات و معارف اسلامی ؛ علوم قرآن و حدیث
رویکرد مقاله: علوم قرآنی
عنوان انگلیسی:
An Analysis of the Impeccability of Revelation vs.Mystical Unveiling and Mystical Experience
دانلود رایگان