عصمت وحی- مکاشفه – تجربه عرفانی
عنوان>تحلیلی از عصمت وحی در برابر مکاشفه و تجربه عرفانی
نویسنده> دکتر عبدالرضا مظاهری
سال انتشار: ۱۳۹۴
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
برخی وحی را یک امر بشری و تجربه درونی دانسته اند که دارای یک فرایند تاریخمند است و با الهام و مکاشفه برابر بوده و خطاپذیر می باشد. در قرآن کریم به انواع معانی وحی اشاره شده است و وحی تشریعی را مخصوص انبیاء دانسته و علت عصمت آنرا « وهبی» بودن آن می داند. علاء الدوله سمنانی کشف را نسبی دانسته و قابلیتهای سالک را در صحت و سقم مکاشفات تأثیرگذار می داند.
ابن عربی برای عصمت وحی می گوید: در وحی القاء معنی از طریق لفظ نیست بلکه عین معنی بی واسطه منتقل می شود. لذا احتمال وقوع خطا در فهم مخاطب ( نبی) مطرح نیست. وحی عین حقایق وحیانی است که با بصر باطنی نبی مشاهده می شود. وحی اشاره ای است که جانشین عبارت می شود و اشاره عین مشارالیه است. و چون با سرعت واقع می شود. فهم و افهام و مفهوم از آن یک حقیقت است. به همین خاطر دارای عصمت است.
واژههای کلیدی: وحی، کشف، تجربه عرفانی، الهام، عصمت، قرآن.
.
مقالات مرتبط با موضوع عصمت وحی در پایگاه معارف نت:
بسط ناپذیری وحی با تکیه بر آیات و روایات
گستره وحی محمدی در آیات سوره نجم از نگاه مفسران
ابزارهای لفظی شناسایی واحدهای نزول قرآن کریم
مولفه های معنایی واژه نزول در قرآن کریم با تکیه بر دو محور همنشینی و جانشینی
تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه ۴۳ سوره توبه
بررسی تطبیقی «ذنب» و «استغفار» پیامبر اکرم (ص) در قرآن از نظر آیت الله معرفت و فخر رازی
جهت دسترسی به مقالات، روی عنوان مقاله مورد نظر کلیک نمایید.
.
سایر مشخصات مقاله:
رده مجله: الهیات و معارف اسلامی ؛ علوم قرآن و حدیث
موضوع: وحی
رویکرد مقاله: علوم قرآنی
عنوان انگلیسی:
An Analysis of the Impeccability of Revelation vs.Mystical Unveiling and Mystical Experience
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.