عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن

مشخصات محصول
قیمت:15000تومان
مدرس:مهدی داوری دولت آبادی؛ حدیث اسماعیلی مقدم؛ مهیار خانی مقدم
پسوند فایل:word
سایز :16 صفحه
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی:

معرفی اجمالی مقاله: عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن ؛ سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۷؛ تعداد صفحات: ۱۶؛ فرمت فایل: word؛ حوزه تخصصی مقاله: علوم قرآن و حدیث ؛ موضوع: عفت کلامی زبان قرآن در سوره یوسف ؛ واژگان کلیدی: قرآن ؛ سوره یوسف ؛ حیا؛ عفت کلامی ؛ مسائل جنسی . مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث.

فرمت این فایل (doc -word) است و قابل ویرایش می باشد. این مقاله برای ارائه به عنوان تحقیق دانشجویی و استفاده به عنوان منبع علمی مناسب می باشد. آیات و روایات به کار رفته در این فایل با استفاده از نرم افزارهای قرآنی درج شده و مشکل بهم ریختگی متون در این فایل به وجود نیامده است. 

 

عنوان کامل مقاله: عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن(مطالعه موردی: سوره مبارکه یوسف)

    

مشخصات مقاله عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن:

مشخصات نشر: دوفصلنامه آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث؛ دوره ۴، شماره ۱ – شماره پیاپی ۷، سال انتشار: ۱۳۹۷، صفحه ۳۷-۵۴؛ نویسندگان: مهدی داوری دولت آبادی؛ حدیث اسماعیلی مقدم؛ مهیار خانی مقدم.


 

فهرست بخشهای مقاله:

چکیده

مقدمه

مفهوم شناسی

۱. مصادیق عفت کلامی خداوند در قرآن کریم

۱-۱- واژگان ناظر به اشخاص

۱-۱-۱- الَّتِی هُوَ فِی بَیتِهَا(همان، ۲۳)

۲-۱- واژگان ناظر به بینش و افکار انحرافی

۱-۲-۱- هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ (یوسف، ۲۴)

۱-۲-۲- کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ (یوسف:۲۴)

۱-۲-۳- شَغَفَهَا حُبًّا (یوسف، ۳۰)

۱-۲-۴- فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (یوسف، ۳۰)

۱-۲-۵- بِمَکْرِهِنَّ (یوسف، ۳۱)

۱-۲-۶- أَکْبَرْنَهُ (یوسف، ۳۱)

۱-۲-۷- لُمْتُنَّنِی (یوسف، ۳۲)

۱-۲-۸- کَیدَهُنَّ (یوسف، ۳۳)

۱-۲-۹- أَصْبُ إِلَیهِنَّ (یوسف، ۳۳)

۱-۳- واژگان ناظر به اعمال انحرافی

۱-۳-۱- وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ (یوسف :۳۳)

۱-۳-۲- راودته (یوسف :۳۳)

۱-۳-۳- هَیتَ لَکَ (یوسف :۲۳)

۴-۳-۱- مَا آمُرُهُ (یوسف :۳۲)

۱-۳-۵- مِمَّا یدْعُونَنِی (یوسف :۳۳) 

۲-۱- نکته های تربیتی ناظر به یکایک عبارت های مبنایی پژوهش

۲-۲- نکته های تربیتی ناظر به مجموع عبارت های مبنایی پژوهش

۲-۲-۱- لزوم مطرح کردن مسائل و تربیت جنسی با رعایت حریمها

۲-۲-۲- استفاده از ظرفیت روش های متفاوت تربیت جنسی

۲-۲-۳- پوشیده سخن گفتن در بیان جزئیات مسائل جنسی

۲-۲-۴- توصیف جمال همراه با عبارات معنوی

۲-۲-۵- خلاصه گویی و ایجاز

نتیجه گیری

منابع

 


متن مقاله: 

صفحه ۳۷

عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی در سوره یوسف

 

 


عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن … صفحه ۳۸

مقدمه

از جمله آسیب های اجتماعی که امروزه در جوامع بشری به ویژه آنکه گاهی در جامعه اسلامی ایران نیز مشاهده می شود، رواج نوعی اباحه گرایی در تبیین مسائل جنسی است.

بدین معنا که تحت تأثیر فرهنگ رایج در اغلب کشورهای غربی و به بهانه تربیت مصونیت بخش جنسی، از روش های تربیتی آسیبزا برای افزایش آگاهی افراد در خصوص مسائل جنسی استفاده می شود که نتیجه روش های مذکور، ایجاد و گسترش زمینه های فساد جنسی در افراد است که در جوامع غربی قابل مشاهده می باشد.

بدین منظور، بایسته است با مراجعه به آموزه های قرآنی، به چگونگی روش تربیتی آن در تبیین مسائل جنسی توسط قرآن پرداخت تا از این رهگذر، شاخصه های روش تربیتی مذکور را به دست آورد.

همانگونه که متخصصان اذعان دارند، به دلیل آنکه هر کلمه ای از قرآن در مناسب ترین شکل ممکن در جای خود قرار گرفته و اگر جای کلمه ای تغییر کند، آن هماهنگی از بین می رود(رسولی، قادری، ۱۳۹۲، ص۴۷).

یکایک کلمات قرآن دارای مفهوم برجسته و خاص خود هستند. همچنین باید عنایت داشت که یکی از جنبه های بلاغی قرآن، کنایه است که می توان با استفاده از آن و بدون اینکه بی عفتی روی بدهد، مقصود را با بیانی نیکو و در نهایت ادب به کار برد(طاهری، ۱۳۹۴، ص. ۱۰۷).

برجسته ترین نوع بیان مسائل جنسی در قرآن، پیرامون داستان حضرت یوسف و زلیخا است که به در سوره یوسف بیان شده است.

پژوهش حاضر ضمن بررسی آیاتی از سوره یوسف که تعابیر کنایی در آن موجود است، به تحلیل معناشناختی واژه هایی از آیات پرداخته تا به این پرسش پاسخ داده شود که واکاوی عفت کلامی زبان قرآن در حوزه انحرافات جنسی چه آموزه های تربیتی را به دست می دهد؟

 

پیشینه پژوهش

محتوای مورد تحلیل داستان حضرت یوسف و زلیخا در تفاسیر مختلف مورد تحلیل های مختلف از جمله تحلیل ادبی واقع شده است.

همچنین در مقاله هایی مانند «تحلیلی از متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه التذاذات جنسی» تألیف مهدیه السادات مستقیمی، ایوب امرایی و محمد فضلی (شماره ۴۹ مطالعات راهبردی زنان، ص ۱۰۷- ۱۵۶)، «تحلیل معنایی واژه ی «مراوده» در قرآن کریم و بررسی ترجمه های آن» تألیف سید محمد میرحسینی و حجت رنجی (شماره ۲۵ آموزه های قرآنی، ص ۹۱ -۱۱۴) و«فرهنگ سازی قرآن پیرامون پیشگیری از انحرافات جنسی» تألیف حمزه حاجی (شماره۲۲ پژوهش های اخلاقی، ص۴۹- ۶۶)؛ پاره ای توضیحات در این باره منتشر شده؛ اما تتبع نگارندگان بیانگر آن است که تاکنون، پژوهشی که به طور مستقل و جامع، همه حوزه های افکار، افراد و رفتارها را در رابطه با بحث عفت کلامی خداوند در سوره یوسف و بر اساس داستان آتشین عشق زلیخا به حضرت یوسف (ع) و وقایع پس از آن بررسی کند، انجام نگرفته است، لذا این امر در جای خود پژوهشی نو به شمار می آید.

 

مفهوم شناسی

از میان واژگان کلیدی پژوهش، سه واژه «عفت کلامی»، «حیا» و «تربیت جنسی» نیاز به تبیین دارند. واژه «عفت» از نظر لغوی به معنای نگه داشتن خود از موارد حرام (فراهیدی، ۱۴۱۰، ج ۱، ص ۹۲) و بیانگر به دست


عفت کلامی زبان قرآن در زمینه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن … صفحه ۳۹

آوردن حالتی برای نفس و جان آدمی است که به وسیله آن، از غلبه و تسلط شهوت، جلوگیری می شود(راغب، ۱۴۱۲ق، ص۵۷۳).

عفت در اصطلاح به معنای آن است که شهوت (خوردن، آمیزش جنسی و …)، مطیع عقل باشد و از چیزی که عقل و شرع نهی کرده، اجتناب نماید و این حد اعتدال در شرع، ستوده شده است (حاج سید جوادی، خرمشاهی، خانی، ۱۳۸۴، ج۱۱، ص۳۱۰.)

به نظر نگارنده، منظور از عفت کلامی آن است که در انتخاب و نحوه بیان کلمات درخصوص مسائل شهوت برانگیز (به ویژه مسائل جنسی) به گونه ای تدبیر شود که ضمن ارائه محتوای شایسته برای هدایت افراد، از برانگیختن، غلبه و تسلط شهوت در آنان، جلوگیری گردد.

واژه «حیا» نیز معنایی نزدیک به معنای «عفت» دارد؛ در لغت به معنای دگرگونی حال و انکساری که به جهت ترس از آنچه عیب شمرده شده است، پدید می آید. طریحی، ۱۳۷۵، ج۱، ص۱۱۳) صفت حیا در فرد، نوعی مهار خویش از رفتار نامناسب به جهت احساس حضور یک ناظر محترم را پدید می آورد.

اثرپذیری درونی، گرفتگی و بازدارندگی سه جنبه حیا است. حیا در همه زمینه ها از جمله انجام یک رفتار مناسب و خودداری از حرکت خشمگینانه یا از روی شهوت نقش دارد(پسندیده، ۱۳۸۴، ص ۱۷ و ۳۸).

به نظر می رسد یکی از شایع ترین موارد استعمال حیا به خویشتنداری در روابط جنسی باز می گردد.

تربیت جنسی نیز ناظر به اخلاق جنسی است؛ اخلاق جنسی، قواعد و هنجارهای تعیین کننده رفتار جنسی مورد پذیرش جامعه در زمان معین است و عدم رعایت این قواعد، غیراخلاقی و یا حتی نابهنجار تلقی می شود (فرمیهنی، ۱۳۷۸، ص۵۶۷).

تربیت جنسی، بخشی از اخلاق عام است که شامل آن عده از عادات، ملکات و روش های بشری است که با غریزه جنسی وابستگی دارد(مطهری، ۱۳۸۶، ص ۱۵). تعاریف متعدد دیگری نیز توسط صاحب نظران ارائه شده است که جهت رعایت اختصار، تنها به تعریف برگزیده اشاره می شود:

تربیت جنسی عبارت است از اینکه فرد، در دوره های رشد کودکی، نوجوانی و جوانی، به گونه ای پرورده شود و آموزش ببیند که با جنسیت خود آشنا گردد و آن را بپذیرد؛ قدردان وجود خویش باشد و به آن افتخار کند؛ نقش مذکر یا مؤنث بودن از لحاظ اجتماعی را یاد بگیرد؛ احکام و آداب دینی در ارتباط با مسائل جنسی مربوط به خود و روابط با همجنس و جنس مخالف را فرا گیرد؛ آمادگی روانی برای ازدواج و تشکیل خانواده را پیدا کند؛ با مسائل مربوط به زندگی خانوادگی و روابط با همسر آشنا گردد و در سایه آن، به آرامش برسد؛ به گونه ای که عواطف و فعالیتهای جنسی خویش را در جهت قرب الى الله و جلب و خشنودی خداوند به کار گیرد. »(فقیهی، ۱۳۸۷، ص ۲۰)

 

۱. مصادیق عفت کلامی خداوند در قرآن کریم

با دقت در آیات قرآن می توان دریافت که خداوند با زیبایی و پیراستگی هر چه تمام تر، در کتاب خود سخن گفته و از زشتی ها به زیبایی تعبیر داشته است؛ او از تصریح به واژگان با تعبیرهای ناپسند و خارج از دایره عفت، پرهیز کرده و جانب ادب و حیاء را در تمام موارد، حفظ کرده است.

به این حیا در گفتاری عفت کلام گفته می شود که در واقع همان به کنایه سخن گفتن است؛ یعنی بیان معانی به طور غیر مستقیم که مقصود را پوشیده، ولی گویاتر می کند و بدون استفاده از واژگان ناپسند، به بهترین شیوه، مقصود بیان می گردد.

برخی از لغت پژوهان با پژوهش در تمامی آیات قرآن، تأکید کرده اند که تمامی الفاظی که در مورد مسائل جنسی است، کنایات هستند (راغب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۸۲۳). 


 

عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه های تربیتی آن … صفحه ۴۰

 علاوه بر واژه شناسان، برخی از مفسران نیز در این زمینه تأکید کرده اند که خداوند به سبب رعایت ادب، از تصریح به عملی که طبع بشر از تصریح به نام آن امتناع دارد، آن عمل را آشکارا بیان نکرده است (طباطبایی، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص۲۲۸)

در میان تمام سرگذشت هایی که قرآن نقل کرده، یک داستان واقعی عشقی وجود دارد و آن، داستان همسر عزیز مصر و یوسف است.

داستانی که از عشق آتشین یک زن زیبای هوس آلود، با جوانی زیبا و پاکدل سخن می گوید. گویندگان و نویسندگان هنگامی که با این گونه صحنه ها روبرو می شوند یا ناچارند برای ترسیم چهره قهرمانان و صحنه های اصلی داستان، جلوی زبان یا قلم را رها نموده و به اصطلاح، حق سخن را ادا کنند و هزار گونه تعبیرات تحریک آمیز یا زننده و غیر اخلاقی به میان آید و یا مجبور می شوند برای حفظ عفت زبان و قلم، پاره ای از صحنه ها را در پرده ای از ابهام بپیچند و به خوانندگان و شنوندگان به طور سربسته تحویل دهند. گوینده و نویسنده هر قدر مهارت داشته باشد، غالبا گرفتار یکی از این دو اشکال می شود(نک: مکارم شیرازی، ۱۳۷۴، ج۹، ص۳۸۰).

ولى قرآن در ترسیم صحنه های حساس این داستان، به طرز شگفت انگیزی «دقت در بیان» را با «متانت و عفت» به هم آمیخته و بدون اینکه از ذکر وقایع چشم بپوشد و اظهار عجز کند، تمام اصول اخلاق و عفت را نیز به کار بسته است. برای روشن تر شدن عفت کلام خداوند به بررسی آیات سوره یوسف بر اساس تعابیر کنایی پرداخته و به عنوان نمونه، آیات زیر مورد تحلیل قرار می گیرند:

متن ادامه دارد… برای دریافت فایل word این مقاله از طریق گزینه خرید اقدام نمایید.

 


راهنمای خرید فایل:

برای دانلود این فایل از طریق گزینه «خرید» اقدام نمایید. بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود نمایش داده می شود. همچنین، لینک دانلود از طریق ایمیل برای کاربر ارسال می گردد(توجه نمایید در مرحله تکمیل فرم خرید فایل، آدرس ایمیل خود را به درستی وارد نمایید). در صورت بروز هرگونه مشکل برای خرید یا دانلود، درخواست خود را از طریق راه های ارتباطی زیر برای ما ارسال نمایید:

ID تلگرام و ایتا: fatahi3@           ایمیل: fatahi668@gmail.com

 


 

مقالات مرتبط با موضوع عفت کلامی ؛ زبان قرآن ؛ سوره یوسف :

ادله آیات و روایات مبنی بر حرمت تحریک جنسی به مثابه پشتوانه جرم شناسی اسلامی

بررسی و تحلیل داستان حضرت یوسف در قرآن کریم در چارچوب الگوی سیمپسون

رمزگشایی ضمائر فاعلی و مفعولی فعل لم اخنه در آیه ۵۲ سوره یوسف

بررسی جایگاه آموزه‌ های قرآنی و حدیثی در تربیت مطلوب جنسی جوانان

تحلیل مبانی نظری شیوه‌ های تربیتی مبتنی بر جنسیت از نگاه آیات و روایات

عواطف مثبت ، آثار و راهکارهای تقویت آن در سوره یوسف(ع)

رویکرد تربیتی به صبر ؛ مولفه‌ ها و مصادیق آن در سوره‌ یوسف (ع)

تبیین میدان معناشناسی واژگان «ورع» و «عفت» در نهج‌ البلاغه

تحلیلی بر روایات منع آموزش سوره یوسف به زنان

دیدگاه فقه‌ گرایانه مفسران در قصه حضرت یوسف (ع)

نقش تربیتی داستان حضرت یوسف و زلیخا در قرآن

جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی


واژگان و اصطلاحات پرتکرار مقاله: عفت کلامی ؛ سوره یوسف ؛ حضرت یوسف ؛ زبان قرآن ؛ حیا؛ عفت ؛ عفاف ؛ مسائل جنسی ؛ اخلاق جنسی ؛ انحراف جنسی ؛ انحرافات جنسی ؛ تربیت جنسی

 


عناوین مشابه جستجو شده:

عفت کلامی در اسلام

عفت کلام و آثار تربیتی آن

عفت زبانی از منظر قرآن

عفت کلام در آیات و روایات

آثار تربیتی عفت کلامی از منظر قرآن

دانلود تحقیق آماده در مورد عفت کلامی

دانلود فایل word در مورد عفت کلامی

مقاله در مورد عفت کلامی در قرآن و حدیث

آثار تربیتی عفت کلامی در قرآن و روایات

دانلود تحقیق آماده در مورد عفت کلامی

عفت کلامی زبان قرآن در سوره یوسف

دانلود مقاله در مورد پیامدهای تربیتی عفت کلامی

دانلود مقاله آماده در مورد آثار تربیتی عفت کلامی

 


معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث

انتهای پیام مقاله: عفت کلامی زبان قرآن در حوزه مسائل جنسی و آموزه‌های تربیتی آن

۱۵۰۰۰تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعداد محصولات
1473
تعداد مقالات
2
تعداد کاربران
676
تعداد نظرات
22