غفلت مطالعات اخیر غربی از فراگیری تواتر قرآن


غفلت مطالعات اخیر غربی از فراگیری تواتر قرآن-در حال بارگذاری

غفلت مطالعات اخیر غربی از فراگیری تواتر قرآن

.

نویسندگان: نانسی ساکی ؛ محمدکاظم شاکر

.

رتبه مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده

مسلمانان بر این نظر هستند که قرآن کریم از زمان رسول خدا از طریق تواتر، نسلی به نسل دیگر سپرده و هم اکنون در دست ما قرار گرفته است. بنابراین، مهم ترین دلیل مسلمانان بر این که قرآنِ موجود همان قرآنی است که پیامبر گرامی اسلام آورده ، تواتر است. ب بر خلاف دیدگاه ونزبرو و همفکرانش که دو سده اول تاریخ اسلام را تاریک و مبهم قلمداد کرده‌اند، نگاه گذرا به تاریخ اسلام نشان می‌دهد که مسلمانان در همان دهه‌های نخست اسلام به مناطق مختلف از جمله برخی از مناطق اروپا رفته بودند و مسیحیان و یهودیان با چشمانی باز به دین رقیب خود می نگریسته اند، از این رو امکان ندارد که حادثه مهمی مانند پیدایش و تدوین رسمی قرآن در سده دوم یا سوم رخ داده باشد و هیچ یک از مورخان غیر مسلمان به آن اشاره نکرده باشد. علاوه بر این، پژوهشگران غربی نیز که در سده های اخیر به تاریخ اسلام پرداخته اند همگی بر گزارش مسلمانان اعتماد کرده‌اند و کسی جریان تاریخ اسلام را به گونه دیگری گزارش نکرده است.

واژگان کلیدی: تواتر قرآن ؛ خاورشناسان ؛ مستشرقان؛ قرآن پژوهی در غرب؛ ونزبرو

.
عنوان مقاله [English]

Recent studies frequently neglected west of learning the Quran

.
چکیده [English]

For the Muslims, the Qur’an has been handed down from generation to generation from the time of the Prophet. Thus, the most important evidence for the genuineness of the Qur’an as the one introduced by of the holy Prophet, is its broad authentication (tawator). However, this argument is absent in the western studies of the history of the Qur’an.

On the contrary, some western scholars such as Wansbrough and Hawting claim that due to the lack of information in the Qur’an concerning its development, all the information on this issue is confined to the hadiths which have been produced in the ninth and tenth century CE. Therefore, there is no data available from the contemporary sources which can be trusted on the issue concerning the two formative centuries of Islam.

They consider the Qur’an as the product of two century discourse between the Muslims and the believers of other religions whose text has been finally canonized in the third century AH. Quite contrary to Wansbrough’s opinion and that of his advocates, a quick look at the history of Islam reveals that Muslims had travelled to different regions, including Europe in the first decades of its emergence.

Hence the Christians and Jews had observed their religious rival with open eyes. It is not possible that such a significant event as canonization of Qur’an may have occurred in the second or third century AH, and none of the non-Muslim historians made reference to it. Moreover, western scholars studying the history of Islam in the recent century, have all accepted the Muslim’s reports, no one having narrated it otherwise.

کلیدواژه‌ها [English]

Broad authentication (tawator) of Qur’an, Orientalists, Historians, Quranic studies in the West, the History of the Qur’an, Wansbrough