قیمت: | 10000تومان |
تاریخ انتشار: | 27 دی 1396 |
دسته بندی: | مقالات دانشجویی |
عنوان مقاله: فرهنگ کارآفرینی و روش های تقویت آن در جامعه از منظر قرآن و روایات
نوع مقاله: تحقیق دانشجویی
فرمت: WORD
چکیده
فرهنگ کارآفرینی از جمله مهمترین مفاهیمی است که در دین اسلام از جایگاهی ویژه برخوردار است و در قرآن و حدیث مورد تأکید واقع شده است. کارآفرینی متأثر از محیط فرهنگی است و یکی از مسائلی که در این زمینه همواره مورد توجه بوده و هست این مسأله که با چه شیوه ها و روش هایی می توان این فرهنگ را ایجاد کرد و آن را تقویت نمود. با توجه به جایگاه این موضوع در آموزه های اسلامی این تحقیق کوشیده است با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای، این مسأله را در قرآن کریم و روایات اهل بیت مورد بررسی قرار دهد.
یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که در قرآن و روایات اسلامی برای تبدیل کارآفرینی به فرهنگ و پیوند آن با هنجارهای اجتماعی غالباً از شیوه های معنوی و معرفی کارآفرینی به عنوان امری ارزشی استفاده شده است. این شیوه ها در دو بخش«شیوه های انگیزشی و تشویقی» و «شیوه ها و ابزارهای تنبیهی» قابل تقسیم بندی است. آموزه های اسلامی در حوزه شیوه های تشویقی با ایجاد نگرش مثبت از طریق: معرفی کارآفرینی به عنوان تکلیف و وظیفه، معرفی کارآفرینی به عنوان عامل پیشرفت و توسعه، معرفی کارآفرینی به عنوان مصداقی از جهاد در راه خدا، معرفی کارآفرینی به عنوان سیره پیامبران، معرفی کارآفرینی به عنوان عامل عزت و سربلندی و معرفی کارآفرینی به عنوان عامل سعادت دنیوی و اخروی سبب انگیزش به این مسأله شده است. همچنین، در حوزه شیوه های تنبیهی نیز از طریق: تبیین رابطه عدم توانمندی اقتصادی و فقر، تبیین رابطه فقر اقتصادی و غضب خداوند، تبیین رابطه بیکاری و فساد و تبیین رابطه نپرداختن به کارآفرینی و نابودی، با استفاده از شیوه تنبیه و هشدار به تقویت فرهنگ کارآفرینی پرداخته شده است.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
روش تحقیق
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
مقالات مشابه:
عنوان: کارآفرینی اجتماعی : عوامل و پیامدها با رویکرد نهج البلاغه
عنوان: نگاهی قرآنی به نقش الگو در تربیت اقتصادی فرزندان
جهت دسترسی به مقالات مشابه روی عنوان مقاله مورد نظر کلیک نمایید.