قاعده تصویرپردازی هنری سید قطب، به تفکیک سوره های مکی و مدنی با محوریت سوره های مدثر و منافقون
.
.
سطح مقاله: علمی پژوهشی
.
چکیده
دانشمندان علم بلاغت از دیرباز به جنبههای هنری و آفرینشهای خاص و بدیع قرآن توجه داشته و در قالب اشکال گوناگون آن را بیان نمودهاند. امروز شاید بتوان واژۀ «تصویر» را جایگزین این جنبهها کرد، به طوری که با درک تصاویر قرآنی و بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده بلاغی میتوان راز جاودانگی قرآن و نفوذ آن در اعماق قلب مخاطب را دریافت. تطبیق قاعده تصویر بر سوره های مکی و مدنی به طور جداگانه (در اینجا دو سوره مدثر و منافقون) نتایج درخور توجهی به دست میدهد که پیامد آن توجه دقیق و ژرف آیات قرآن به گونهشناسی مخاطب، شرایط مکان و زمان و در نهایت، اثبات معجزه بودن آن است. آیات مکی در پی استوارسازی اندیشه و رسوخ یک عقیده در دل هستند پس باید با تصاویری بدیع و موثر و همراه با لحنی کوبنده و تند و صریح باشند. در مقابل، هدف آیات مدنی تطبیق این اندیشه ها در عمل است و برای این منظور باید تصاویری را در بر گیرند که درازدامن و آرامش بخش باشند.