قاعده تصویرپردازی هنری سید قطب، به تفکیک سوره‌ های مکی و مدنی

نویسنده
تاریخ انتشار
۲۷ دی ۱۳۹۶
تعداد بازدید
1369 بازدید
رایگان

قاعده تصویرپردازی هنری سید قطب، به تفکیک سوره‌ های مکی و مدنی با محوریت سوره‌ های مدثر و منافقون

.

نویسندگان: بتول مشکین فام, سهیلا جلالی کندری, مریم ولایتی

.

سطح مقاله: علمی پژوهشی

.

چکیده

دانشمندان علم بلاغت از دیرباز به جنبه‌های هنری و آفرینش‌های خاص و بدیع قرآن توجه داشته و در قالب اشکال گوناگون آن را بیان نموده‌اند. امروز شاید بتوان واژۀ «تصویر» را جایگزین این جنبه‌ها کرد، به طوری که با درک تصاویر قرآنی و بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده بلاغی می‌توان راز جاودانگی قرآن و نفوذ آن در اعماق قلب مخاطب را دریافت. تطبیق قاعده تصویر بر سوره‌ های مکی و مدنی به طور جداگانه (در اینجا دو سوره مدثر و منافقون) نتایج درخور توجهی به دست می‌دهد که پیامد آن توجه دقیق و ژرف آیات قرآن به گونه‌شناسی مخاطب، شرایط مکان و زمان و در نهایت، اثبات معجزه‌ بودن آن است. آیات مکی در پی استوارسازی اندیشه و رسوخ یک عقیده در دل هستند پس باید با تصاویری بدیع و موثر و همراه با لحنی کوبنده و تند و صریح باشند. در مقابل، هدف آیات مدنی تطبیق این اندیشه‌ ها در عمل است و برای این منظور باید تصاویری را در بر گیرند که درازدامن و آرامش‌ بخش باشند.

کلمات کلیدی: تصویر، تصویرپردازی هنری، سید قطب، سوره منافقون، سوره مدثر

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.