دانلود کتاب تبیین موضوعی عوامل هدایت الهی از منظر قرآن

مشخصات محصول
قیمت:27000تومان
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
دسته بندی:

خرید فایل کتاب: تبیین موضوعی عوامل هدایت الهی از منظر قرآن ، نویسندگان: پریوش حسین‌ پور ــ امیر فتاحی ، فرمت فایل: pdf. تعداد صفحات: ۱۷۱؛ موضوع: عوامل هدایت در قرآن ، سال انتشار: ۱۳۹۸ ، ناشر: نشر رزا.

____

 

مشخصات فایل:

کتاب تبیین موضوعی عوامل هدایت الهی از منظر قرآن

نویسندگان: پریوش حسین‌ پور ــ امیر فتاحی

ناشر: نشر رزا

سال چاپ: ۱۳۹۸

نوبت چاپ: اول

تعداد صفحات: ۱۷۱

فرمت فایل: pdf

قیمت فایل: ۲۷۰۰۰ تومان

________

 

راهنمای خرید فایل:

کاربر گرامی پیش از اقدام برای پرداخت آنلاین، از قسمت «ثبت نام»، مشخصات لازم را ثبت و تأیید نمایید. در غیر اینصورت، فرآیند پرداخت با مشکل مواجه می‌شود.

پس پرداخت اینترنتی هزینه فایل، بلافاصله لینک دانلود فایل نمایش داده خواهد شد، همچنین همزمان فایل مورد نظر از طریق ایمیل برای کاربر ارسال می شود؛ دقت نمایید که در مرحله تکمیل مشخصات کاربر، آدرس ایمیل خود را به درستی وارد نمایید.

در صورت بروز هرگونه مشکل برای خرید، دانلود یا دریافت فایل، یا خرید بصورت آفلاین، درخواست خود را از طریق ایمیل، تلگرام یا ایتا برای ما ارسال نمایید(کمتر از چند ساعت درخواست پاسخ داده می شود):

موضوع جدید پایان نامه رشته علوم قرآن و حدیث

 ارسال پیام در تلگرام یا ایتا به اکانت: fatahi3@     

 ایمیل: fatahi668@gmail.com

____________

 

ساختار مطالب کتاب تبیین موضوعی عوامل هدایت الهی از منظر قرآن

فصل اول: کلیات و مفاهیم

مقدمه

۱. اهداف پژوهش

الف) هدف اصلی

ب) اهداف فرعی

۲. مفاهیم

الف) هدایت

ب) ضلالت

۳. گستره هدایت الهی

فصل دوم: انواع و اقسام هدایت الهی

۱. هدایت تکوینی عام

۲. هدایت عمومی افراد مختار

الف) هدایت فطری

ب) هدایت عقلی

ج) هدایت تشریعی

د) هدایت توفیقی

هـ) هدایت اجباری

و) هدایت اُخروی

فصل سوم: عوامل هدایت الهی

۱. پیامبران

الف) حضرت نوح(ع)

ب) حضرت ابراهیم(ع)

ج) پیامبران بنی اسرائیل

یک: حضرت موسی(ع)

دو: حضرت عیسی(ع) 

د) حضرت محمد(ص)

۲. کتب آسمانی

الف) تورات 

ب) انجیل 

ج) قرآن 

۳. اوصیاء و اولیای الهی

فهرست منابع

______

معرفی کتاب:

هدایت الهی برجسته ترین حقیقتی است که در عالم هستی جریان و تحقق داشته و در مبدأ و منتهای نظام آفرینش سامان یافته است.

این موضوع از برجسته ترین موضوعاتی است که در قرآن کریم بازتاب دارد و ابعاد و زوایای مختلف این موضوع در آیات قرآن مطرح گردیده است.

در کتاب حاضر کوشش شده است با تعیین محدوده موضوعی آیات کلیدی قرآن پیرامون هدایت الهی و تحلیل محتوایی آیات براساس منابع تفسیری، مهمترین ابعاد این موضوع، از جمله مسأله عوامل هدایت الهی مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.

 _________

صفحات ابتدایی کتاب:

 

مقدمه:

هدایت الهی برجسته ترین حقیقتی است که در عالم هستی جریان و تحقق داشته و در مبدأ و منتهای نظام آفرینش سامان یافته است.

این موضوع از برجسته ترین موضوعاتی است که در قرآن کریم بازتاب دارد و ابعاد و زوایای مختلف این موضوع در آیات قرآن مطرح گردیده است.

با عنایت به اهمیت بررسی این موضوع و طرح گسترده آن در قرآن کریم، این نوشتار کوشیده است با رویکرد تفسیری و جامع، مهم ترین ابعاد این موضوع، از جمله مسأله عوامل هدایت الهی مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.

در این راستا، در پژوهش حاضر، پس از تعیین محدوده موضوعی آیات کلیدی قرآن پیرامون هدایت الهی سعی شده است با تحلیل محتوایی آیات براساس منابع تفسیری شیعه و اهل سنّت، مهمترین مفاهیم مطرح شده در آیات، ارائه و بررسی گردد.

همچنین، سعی شده است برای تبیین بهتر مباحث، از احادیث و روایات مرتبط با موضوع نیز بهره گیری و استفاده شود.

 

اهداف پژوهش:

اهداف پژوهش حاضر در دو بخش «هدف اصلی» و «اهداف فرعی» قابل تقسیم ­بندی و طرح است:

الف) هدف اصلی

تبیین موضوع عوامل هدایت الهی از منظر قرآن کریم.

ب) اهداف فرعی

ــ تبیین مفهوم واژگان «هدایت» و «ظلالت» در قرآن

ــ تبیین انواع و اقسام هدایت الهی در قرآن

ــ تبیین گستره­ و قلمرو هدایت الهی از منظر قرآن

 

مفاهیم

دو لفظ «هدایت» و «ضلالت» از مفاهیم کلیدی و پرکاربرد موضوع هدایت الهی هستند، از این ­رو، در ادامه، مفهوم این دو کلمه بررسی خواهد خواهد شد.

 

الف) هدایت

به لحاظ لغوی، واژه­ «هدایت» از ریشه­ «هُدَی» است. در مورد مفهوم این ریشه، در کتب و منابع لغوی، نظرات متعدد و متفاوتی مطرح شده است؛ در ادامه مهم­ترین نظرات در این مورد مطرح می­ شود؛

خلیل بن احمد فراهیدی در کتاب العین در مورد معنای این ریشه می­ نویسد:

«اَلهُدَى‏: نقیضُ الضلالهِ. هُدِی‏ فَاهْتَدَى. وَ الهَادِی‏ مِن کلِ شَی‏ء: أولُه. أقبلت‏ هَوَادِی‏ الخیل، أی: بدت أعناقها. و قد هَدَتْ‏ تَهْدِی‏، لأنها أول الشی‏ء مِن أجسادِها، و قد تکون‏ الهَوَادِی‏ أول رعیل یطلع منها، لأنها المتقدمه. و سمیت العصا هَادِیاً، لأن [الرجل‏] یمسکها فهی‏ تَهْدِیهِ‏، تتقدمه. و الدلیل‏ یسمى‏ هَادِیاً، لتقدمه القوم بهدایته»[۱]؛

«هدایت نقیض ضلالت است. به راه آمد و هدایت شد. و هادی از هر چیز:

[یعنی] اول آن چیز. گردن اسب­ها آشکار شد، یعنی گردن آنها نمایان گردید. زیرا گردن آنها اولین قسمت است که آشکار می­ شود، برای این که در ابتدای بدنشان قرار دارد.

و عصا، راهنما نامیده شده است به این خاطر که [انسان] آن را می­ گیرد و او را هدایت می ­کند. و به راهنما، از آن رو هادی می‌‌گویند که پیشاپیش قوم، آنها را هدایت می­نماید».

اسماعیل بن حماد جوهری در الصحاح در مورد معنای این ریشه آورده است:

«الْهُدَى‏: الرشادُ و الدلالهُ، یؤنَّث و یذکر. یقال: هَدَاهُ‏ اللَّه للدین‏ هُدًى‏. و هَدَیتُهُ‏ الطریقَ و البیتَ‏ هِدَایهً، أى‏ عرّفته‏ هذه‏ لغه أهل‏ الحجاز، و غیرهم یقول: هَدَیتُهُ‏ إلى الطریق و إلى الدار»[۲]؛

«هدایت: ارشاد و راهنمایی است. هم مؤنث است و هم مذکر. گفته می ­شود:

خداوند با دین هدایت­ بخش او را هدایت کرد. و او را به سوی راه و خانه راهنمایی کردم، ­یعنی او را آگاه کردم، این در زبان اهل حجاز است. و غیر اهل حجاز می­ گویند: او را به سوی خانه و را هدایت کریم».

احمد ابن فارس در معجم مقاییس اللغه برای این ریشه دو معنای اصلی ذکر کرده است:

یکی، جلو رفتن در راه به منظور راهنمایی کردن. و معنای دیگر، هدیه و پیشکش. وی در این مورد آورده است:

«الهاء و الدال و الحرف المعتلّ: أصلانِ[أحدهما] التقدُّمُ للإرشاد و الآخر بَعثه لَطَفٍ‏»[۳]؛

«”ه” و “د” و حرف معتل “ی” دو اصل معنایی دارد: یکی پیش بودن برای راه نمودن و دیگری برانگیختنِ محبت ­آمیز».

ابن اثیر جزری در النهایه، «هادی» را از اسماء خداوند، و آن را برگرفته از ریشه­ «هَدَیَ» می‌داند. وی به طور ضمنی علاوه ­بر بیان مفهوم هادی، به مفهوم هدایت اشاره کرده و نوشته است:

«فى أسماء اللّه تعالى «الْهَادِی‏» هو الّذى بصّر عباده و عرّفهم طریق معرفته حتّى أقرّوا بربوبیته، و هَدَى‏ کلّ مخلوق إلى ما لا بدّ له منه فى بقائه و دوام وجوده»[۴]؛‌

«هادی، از اسماء خداوند متعال است. او کسـی است که بندگان را بصیرت و بینایی بخشیده و راه معرفت خویش را به آنان شناسانید تا به ربوبیّتش اقرار کردند و هر موجودی را به سوی لوازم و دوام بقای وجودی خودش هدایت کرد».

راغب اصفهانی در مفردات هدایت را به «راهنمایی کردن» معنا کرده و آورده است:

«الْهِدَایهُ دِلالَهُ بِلُطفِ‏ و منهُ: الْهَدِیه»[۵]؛

«هدایت، راهنمایی کردن با لطف [و مهربانی] است و «هدیه» نیز از آن گرفته شده است».

_________________________

[۱] . کتاب العین، ج۴، ص۷۸.

[۲]. الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، ج۶، ص۲۵۳۳.

[۳]. معجم مقاییس اللغه، ج۶، ص۴۲.

[۴]. النهایه فی غریب الحدیث و الأثر، ج۵، ص۲۵۳.

[۵]. مفردات ألفاظ القرآن، ص۸۳۵.

________

علامه مصطفوی در التحقیق پیرامون معنای اصلی ماده­ «هدی» می­ نویسد:

«أنّ الأصل الواحد فی المادّه: هو بیان طریق الرشد و التمکن من الوصول الى الشی‏ء، أى دلاله الیه. فالهدایه یقابله الضلاله. و الرشاد یقابله الغىّ و هو الدلاله الى الشرّ و الفساد، کما أنّ الرشاد هو الاهتداء الى الخیر و الصلاح. و الهدایه یکون فی مادّىّ، أو معنوىّ، و فی خیر، أو شر»[۱]؛

«همانا اصل واحد در ماده­[ی هدی] بیان راه رشد و ایجاد توانایی رسیدن به چیزی است، یعنی به سوی آن راهنمایی شود. و در مقابل هدایت، ضلالت است. و ارشاد در مقابل آن غیّ؛ و آن(غیّ) راهنمایی کردن به سوی شرّ و فساد است، همانطور که ارشاد هدایت کردن به سوی خیر و صلاح است. هدایت در امور مادی یا معنوی، و در خیر یا شر به کار می­رود.».

توشی‌هیکو ایزوتسو [زبان­شناس و قرآن­پژوه ژاپنی] معنای ملموس و حسّی هدایت را «راهنمایی کردن» می­ داند و می ­نویسد:

«معنای این لفظ نشان دادن راه، مخصوصاً در بیابان است، که انسان را به مقصد می‌رساند».[۲]

با در نظر داشتن نظرات و دیدگاه­ های مطرح شده، می­توان معنای اصلی واژه­ هدایت را راهنمایی کردن و نشان دادن مسیر دانست.

همچنان ­که آیات متعددی از قرآن به صراحت به این معنا اشاره دارد؛ بخصوص در آیاتی که در آنها ستاره‌ها و راه‌های کهکشان وسیله‌ای برای هدایت انسان‌ها در تاریکی‌های صحرا و دریا به شمار آمده است. از جمله در مورد راهیبابی به وسیله علائم طبیعی به وجود آمده در زمین و ستارگان می فرماید:

«وعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یهْتَدُونَ»(نحل/۱۶)؛

«و[نیز] علاماتی قرار داد؛ و[شب هنگام] به وسیله ستارگان هدایت می‌شوند».

کلمه “علامات” جمع علامت است، و علامت، آن چیزى است که نشانه چیز دیگرى باشد. یعنى خدا علامت هایى قرار داد که شما با آن، به چیزهایى استدلال مى‏ کنید که متن ادامه دارد.

________________

[۱]. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۱، ص۲۴۷.

[۲]. خدا و انسان در قرآن، ص۱۸۵.

_________________________

 

دانلود سایر منابع مرتبط با موضوع هدایت در قرآن :

کتاب: گونه های هدایت الهی از منظر قرآن

 

____

عناوین مشابه جستجو شده توسط کاربران:

مقاله در مورد هدایت

هدایت در قرآن و حدیث

دانلود کتاب هدایت در قرآن

مقالات درباره هدایت در قرآن

انواع و اقسام هدایت الهی در قرآن

دانلود تحقیق در مورد هدایت در قرآن

دانلود تحقیق آماده در مورد هدایت در قرآن

دانلود pdf کتاب تبیین موضوعی عوامل هدایت الهی در قرآن

دانلود فایل کتاب تبیین موضوعی عوامل هدایت الهی از منظر قرآن 

____

برچسبها:

 هدایت الهی ، عوامل هدایت الهی ، هدایت در قرآن ، هدایت از منظر قرآن ، انواع و اقسام هدایت ، هدایت تکوینی ، هدایت فطری ، هدایت عقلی ، هدایت تشریعی ، هدایت توفیقی ، مفهوم شناسی هدایت ، هدایت خاص ، هدایت عام ، مفهوم هدایت 

_______

کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر محفوظ می باشد؛ عرضه این فایل تنها از سوی پایگاه معارف نت مجاز می باشد. هرگونه انتشار، تکثیر، کپی برداری، و فروش آن پیگرد قانونی دارد.

معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث

۲۷۰۰۰تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پایگاه مقالات رشته علوم قرآن و حدیث