مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی


مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی-در حال بارگذاری
۳۰ مرداد ۱۳۹۷
PDF
800 K
25
رایگان

مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی

.
شادی نفیسی ؛ زهرا جهانبازی ؛ مرضیه رئیسی

معارف نت: مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی

سال انتشار: ۱۳۹۶

  سطح مقاله: علمی پژوهشی

کلیدواژگان: عفاف جنسی ؛ حجاب ؛ پوشش کنیز ؛ پوشش نماز ؛ ضرب کنیز .

چکیده

در اسلام عفاف جنسی برای تمام زنان اعم از آزاد و بنده واجب دانسته شده است؛ اما از آیه ۵۹ سوره احزاب، تفسیرهای مختلفی راجع به پوشش کنیز از سوی مفسران دو مذهب ارائه شده است. یکی از این تفسیرها نهی از پوشش کنیز و امر به پوشش زنان آزاد جهت تمایز از کنیزان است. اگرچه اکثریتِ اهل‌سنت قائل به این نظر بوده‌ اند، اما به دلیل تعارض آن با آموزه‌های قرآنی در خصوص نهی از اجبار به زنا، عمومیت خطاب در آیات حجاب و عمومیت قبح زنا، همچنین اضطراب در متن سبب نزول‌ها و تعارض سبب نزول با حکمت‌ های حجاب، این فهم با نقد مواجه شده است. هم‌چنین اجرای این حکم در جامعه سبب بروز مفاسد اجتماعی در زمان خلیفه دوم و تضعیف وجوب حجاب در زمان حاضر از سوی برخی منتقدانِ آن شده است. به علاوه در شیعه نیز مستندات قرآنی و روایی ظاهراً دلالت بر نهی، اباحه و حتی وجوب پوشش کنیز می‌کند که پس از تحلیل‌های قرآنی، روایی و عقلی به عمل آمده، فرضیۀ تمایز پوشش کنیز و آزاد مردود دانسته می‌شود و روایات شیعی مربوط به حالت نماز کنیز و در شرایط تقیه‌ای به شمار می‌آید.
.

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of a Slave-Girl’s Covering in Shia and Sunni Jurisprudence and Exegesis

.

نویسندگان [English]

Shadi Nafisi ؛ Zahra Jahanbazi ؛ Marziyah Ra’isi

.
Abstract

Islam commands all women, free or slave-girl, to observe sexual chastity. Sunni and Shia commentators, however, have provided different interpretations for the verse 59 of the Surah Al-Ahzab (The Allies) which is about the slave-girl’s covering. One of these interpretations prohibits slave-girls from covering their bodies and commands free women to cover their bodies in order to be differentiated from slave-girls. Although most Sunni people accept such an interpretation, it faces some criticisms due to its contradiction with Quranic teachings about the prohibition of obliging to commit adultery, generality of the commands mentioned in verses related to hijab and badness of adultery, inconsistency in the texts of occasions of revelations and their contradiction with the philosophy of hijab.

Furthermore, the application of such interpretation in the society caused social corruptions during the caliphate of the Second Caliph, undermining the obligation of hijab by some critics in modern times. Moreover, Shia scholars hold that Quranic and narrative evidence indicate the prohibition, permission and even obligation of slave-girl’s covering. After all, Quranic, narrative, and intellectual analyses negate the view that slave-girl’s covering should be differentiated from that of a free woman, and Shia hadiths are related to the praying of the slave-girl and the conditions of concealment.

sexual chastity, hijab, slave-girl’s covering, praying cloth, beating a slave girl