قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 10 آبان 1397 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
.
چکیده
واژه ریح ۲۹ مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است؛ ۱۰ مرتبه بهصورت جمع(ریاح) و ۱۹ مرتبه بهصورت مفرد (ریح). مفرد آن برای معناهایی چون بو و عذاب و جمع آن برای بیان رحمت و نعمت است. در این مقاله هدف، بررسی و تبیین جایگاه معنایی واژه ریح بهشیوه معناشناسی تاریخی توصیفی است. در معناشناسی تاریخی تغییر و تحولاتی که واژه ریح قبل از نزول قرآن کریم در زمان جاهلیت داشته را با استناد به اشعار جاهلی بررسی کرده است و این نتیجه برآورد شده که کارکرد واژه ریح و ریاح در زبان قرآن برای عذاب و رحمت است که در دوره جاهلیت این جداسازی معنایی بین صیغه مفرد و جمع این واژه صورت نگرفته است.
در معناشناسی توصیفی رابطه واژه ریح با واژههای دیگر و تأثیری که بر معنی آن گذاشتهاند، در سه محور جانشینی، همنشینی و شمول معنایی بیان شده و اینگونه برآمده است که واژه ریح با واژههایی چون «ذاریات، حاملات، جاریات، مقسمات، مرسلات، ناشرات، فارقات و ملقیات» رابطه جانشینی دارد و رابطۀ آن در محور همنشینی شامل این واژههاست: «صر، صرصر، عقیم، لَواقِح، سَخَّر و تَصریف» و همچنین واژه ریح برای «اعصار، حاصب، قاصف، سموم و عاصف» واژه شامل و این واژهها زیرمجموعه واژه ریح شمرده میشوند. درک معنای ریح در قرآن کریم نیازمند بررسی رابطه واژه ریح با این واژهها است.
مجلات علوم قرآن و حدیث ؛ رده مقاله: مقالات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث
فهیمه قربانی؛ کبری خسروی؛ علی نظری
.
.