شناسایی مولفه‌ های تفکر استراتژیک بر مبنای آموزه‌ های نهج‌ البلاغه

مشخصات محصول
قیمت: 0تومان
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1396
دسته بندی:

مولفه‌ های تفکر استراتژیک

نویسندگان: علی یاسینی؛ مرضیه عبدی؛ محمد تابان

 

سال انتشار: ۱۳۹۶

 

سطح مقاله: علمی پژوهشی

 

چکیده

مقاله حاضر با هدف، شناسایی و تعیین مولفه‌ های تفکر استراتژیک بر مبنای آموزه ­های نهج ­البلاغه انجام‌ شده است تا بتوان گامی را هر چند کوچک در جهت شناخت هر چه بیشتر تفکرات استراتژیک امام علی(ع) برداشت. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و انجام مطالعات کتابخانه ­ای، پس از جمع‌ آوری اطلاعات، مولفه‌ های تفکر استراتژیک براساس خطبه ­ها، نامه­ ها و حکمت­های نهج‌ البلاغه در قالب ۳۶ مفهوم با روش تحلیل محتوا تلخیصی استخراج شد که روایی و پایایی آن براساس نظر خبرگان حوزه تفکر استراتژیک سنجیده شد. پس از طی مراحل تحقیق، مولفه­ های تفکر استراتژیک در قالب شش تم اصلی با نام­های بصیرت فردی، تفکر استنباطی، آموزش و یادگیری، قطعیت، وسعت دید و مهارت­های اجتماعی شناسایی شد.

نتایج تحقیق نشان می­دهد که یک متفکر استراتژیک باید توانایی­ها و قابلیت­های خود را شناسایی و آن‌ها را برای به فعلیت رساندن کشف نماید و همچنین از وسعت دید و مهارت­های اجتماعی بالایی نیز برخوردار باشد تا بتواند یک استراتژیست موفق به‌حساب بیاید و انتظار می­رود یک متفکر استراتژیست از مولفه ­هایی مانند بصیرت و فهم، دوراندیشی و آینده‌ نگری، حقیقت‌ جویی، پرسشگری، زمان­شناسی، یادگیری از تجربیات، شجاعت، اعتماد به‌ نفس، عدالت و انصاف و … برخوردار باشد.

واژگان کلیدی: تفکر استراتژیک؛ آموزه‌های نهج‌ البلاغه؛ تحلیل محتوا تلخیصی

[English]عنوان مقاله

explore the components of strategic thinking based on the teachings of Nahj al-Balaghah

 

واژگان کلیدی [English] :

strategic thinking, the teachings of Nahj al-Balagha, Summative Content Analysis

مولفه‌ های تفکر استراتژیک 

مولفه‌ های تفکر استراتژیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث