قیمت: | 0تومان |
تاریخ انتشار: | 02 اسفند 1396 |
دسته بندی: | مقالات علمی پژوهشی |
مولفه های تفکر استراتژیک
سال انتشار: ۱۳۹۶
سطح مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
مقاله حاضر با هدف، شناسایی و تعیین مولفه های تفکر استراتژیک بر مبنای آموزه های نهج البلاغه انجام شده است تا بتوان گامی را هر چند کوچک در جهت شناخت هر چه بیشتر تفکرات استراتژیک امام علی(ع) برداشت. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و انجام مطالعات کتابخانه ای، پس از جمع آوری اطلاعات، مولفه های تفکر استراتژیک براساس خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه در قالب ۳۶ مفهوم با روش تحلیل محتوا تلخیصی استخراج شد که روایی و پایایی آن براساس نظر خبرگان حوزه تفکر استراتژیک سنجیده شد. پس از طی مراحل تحقیق، مولفه های تفکر استراتژیک در قالب شش تم اصلی با نامهای بصیرت فردی، تفکر استنباطی، آموزش و یادگیری، قطعیت، وسعت دید و مهارتهای اجتماعی شناسایی شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد که یک متفکر استراتژیک باید تواناییها و قابلیتهای خود را شناسایی و آنها را برای به فعلیت رساندن کشف نماید و همچنین از وسعت دید و مهارتهای اجتماعی بالایی نیز برخوردار باشد تا بتواند یک استراتژیست موفق بهحساب بیاید و انتظار میرود یک متفکر استراتژیست از مولفه هایی مانند بصیرت و فهم، دوراندیشی و آینده نگری، حقیقت جویی، پرسشگری، زمانشناسی، یادگیری از تجربیات، شجاعت، اعتماد به نفس، عدالت و انصاف و … برخوردار باشد.
: [English]عنوان مقاله
واژگان کلیدی [English] :
strategic thinking, the teachings of Nahj al-Balagha, Summative Content Analysis