مولفه های معنایی واژه نزول در قرآن کریم با تکیه بر دو محور همنشینی و جانشینی
نویسندگان: پژمان ظفری؛ جهانگیر امیری؛ علی سلیمی؛ تورج زینی وند
چکیده
مادّهی «نزل» یکی از پربسامدترین واژگان قرآنی محسوب میشود که با صیغه های گوناگونی نزدیک به چهارصد بار در قرآن به کار رفته است. این واژه که در اصل، به معنای «افتادن از فراز به فرود» است؛ در آیات قرآنی توسعه معنایی یافته و به معانی دیگری؛ همچون «آفریدن»، «بخشش»، «فراگیری»، «وارد شدن»، «ابتلا» و «قول» به کار رفته است.
واژه «نزول» هرگاه در زمینههای دیگری چون «باریدن باران»، به کار رفته، بافت و قالب آن با فروفرستادن قرآن تفاوت دارد؛ چرا که همین مادّه در خصوص باران، تنها به همراه واژه «سماء» (آسمان) کاربرد دارد، حال آنکه هرگاه در ارتباط با فرو فرستادن «وحی» استفاده گردیده، همواره با واژگانی؛ چون «من عندنا»، «روح الأمین»، «قلب پیامبر» و با اضافه به صفات متعدد خداوند به کار رفته است.
در قرآن کریم این واژه در محور همنشینی با صفاتی چون «رحمان و رحیم»، «رب العالمین»، «عزیز حکیم»، «حکیم حمید»، «حقّ» همنشین شده است و چنین کاربردی عظمت و قداست قرآن را نمایان میسازد و در حقیقت «کنشگر حقیقی» و «فاعل وحی» را خداوند معرفی میکند.
در محور جانشینی نیز با واژگانی؛ چون «وحی»، «القاء»، «قرائت»، «تلاوت»، «آتَی»، «جاء»، «جعل»، جانشین شده است که هر کدام به نوعی، نزول قرآن را حکایت میکنند و رابطه پیامبر (ص) با فرشته وحی را به تصویر میکشند. در نوشتار توصیفی – تحلیلی حاضر، مادّهی نزول بر اساس رویکرد معناشناسی بر دو محور همنشینی و جانشینی مورد بررسی قرار گرفته و مولفه های معنایی آن بیان شده است.
واژگان کلیدی: قرآن کریم؛ معناشناسی نزول؛ مولفه معنایی؛ روابط همنشینی؛ روابط جانشینی؛ نزول؛ صفات خداوند. وحی
سطح مقاله: علمی پژوهشی
عنوان لاتین:
Semantic Components of the Word Nuzul in the Holy Qur’an Based on Syntagmatic and Paradigmatic Axes
مولفه های معنایی واژه نزول در قرآن
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.