نقد و بررسی تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهج البلاغه
نویسندگان: ابراهیم اناری بزچلوئی؛ سمیرا فراهانی
چکیده
تجسم گرایی یکی از زیر شاخههای اصلی هنجارگریزی معنایی است. این نوع از هنجارگریزی به بررسی شاخصهها و عناصر زیبایی شناسانه در متون ادبی میپردازد و ارتباط ناگسستنی با علم بلاغت و آرایههای ادبی بهکار رفته در آن دارد. تجسم گرایی عمدتاً برای بیان مفاهیم مجرد و عقلی بهکار میرود تا با به تصویر کشیدن این دسته از مفاهیم در قالب صورتهای مجسم، حسی و ملموس زمینهساز پویایی و تحرک تصاویر در متون ادبی گردد. تجسم گرایی به زیر شاخههای فرعی دیگری همچون جاندارپنداری، سیال پنداری و جسم پنداری تقسیم میشود که با توجه به ماهیت و ویژگیهای هر یک از آنها، کارکردشان در متون مختلف از بسامد متفاوتی برخوردار است.
نهج البلاغه در ابعاد متعدد خود، چه از نظر صورت و چه از لحاظ محتوا و مضمون پیوند مستحکمی با قرآن کریم دارد؛ از اینرو نوع بیان حضرت در بازگو کردن مفاهیم معرفتی و یا اندیشههای شخصی ایشان، انعکاسی از بیان ادیبانه و هنرمندانه قرآن کریم است؛ به همین جهت بسیاری از تصاویر ادبی قرآن در متن نهج البلاغه نمود بارزی یافته است. حضرت علی(ع) در بیان ادیبانه خود، تا آنجا پیش میرود که پیوستگی و درهم تنیدگی کلام ایشان با کلام وحی یکی میشود و این درهم تنیدگی به گونهای است که متن و بینامتن در کلام حضرت یک هویت واحد مییابد.
آنچه در این مقاله بدان پرداخته میشود، بررسی تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهج البلاغه از منظر روابط هنجارگریزی معنایی است. بر این اساس در پژوهش حاضر، کارکرد تصاویر تجـسمی قرآن که در قـالب صورتهای انـسان پنداری، حیوان پنداری، جسم پنداری و … نمود مییابد، در نهج البلاغه بررسی و ارزیابی میگردد تا چگونگی کارکرد هر یک از انواع یاد شده در بافت کلام حضرت(ع) تحلیل و تبیین شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که از میان تصاویر تجسمی، جاندارپنداری در نهج البلاغه نسبت به سایر انواع تجسم گرایی از بسامد بالاتری برخوردار باشد.
کلیدواژه ها: تصاویر تجسمی قرآن ؛ نهج البلاغه؛ هنجارگریزی معنایی
.
مشخصات مقاله: سال انتشار: ۱۳۹۴
رده مجله: مقالات علمی پژوهشی علوم قرآن و حدیث؛ رویکرد مقاله: نهج البلاغه
موضوع محوری مقاله: تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهج البلاغه
.
مقالات مرتبط با موضوع:
زبان و تصویر در تعبیرات قرآنی قصاید عربی سعدی
تصویرپردازی هنری در سوره اعراف با تکیه بر تشبیه، استعاره و مجاز
قاعده تصویرپردازی هنری سید قطب، به تفکیک سوره های مکی و مدنی
.
برچسبها برای پیدا کردن مقالات مشابه:
بلاغت, زبان قرآن, نهج البلاغه, امام علی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.